A piackutatás szűkebb fogalom, mint a marketingkutatás. Mert míg a piackutatás egy konkrét termékre koncentrál addig a marketingkutatás nem csak a fogyasztók igényeit, vizsgálja, hanem foglalkozik a termékkel, az árral, a konkurenciával, az értékesítési csatornákkal és a beszerzési lehetőségekkel is.
A megszerzett információknak meg kell felelniük bizonyos követelményeknek, ezek.
- Tejesség: vagyis az információk a vizsgált jelenségre vonatkozzanak.
- Megbízhatóság: az adatok valósághűek legyenek.
- Időszerű: közeli időpontban végzett vizsgálat.
- Mérhetőség: vagyis össze tudják gyűjteni.
A piackutatás területei:
- Árelemzés
- Értékesítés elemzés
- Rövidtávú előrejelzés
- Üzleti előrejelzések
A piackutatás folyamata:
- Probléma meghatározás: a marketing probléma azonosítására irányul, valamint körvonalazza a kutatási területet.
- Kutatástervezés: ismerteti a kutatás költségeit, és módszereit.
- Információgyűjtés: mérhető, és megszerezhető információk gyűjtése.
- Adatok elemzése: ez a legköltségesebb és a legtöbb hibalehetőséget hordozza magában. Ki kell válogatni a kutatás szempontjából helyes információkat.
- kutatási jelentés: ez rendszerezi az adatokat.
A piackutatás módszerei:
- megkérdezés:
- írásban
- szóban:
- személyesen
- telefonon.
- megfigyelés
- kísérlet.