Szegmentálás alatt azt értjük, hogy a piacot részpiacokra osztjuk, ezeket, a részpiacokat szegmentumoknak nevezzük. A szegmentumokat különböző szegmentálási ismérvek alapján képezzük. A szegmentálási ismérvek lehetnek:
- demográfiai (életkor, nem)
- társadalmi, gazdasági (foglalkozás, iskola, végzettség)
- földrajzi (település mérete, lakóhely típusa)
- magatartási (termékhasználat, személyiségjegyek)
A szegmentálással kapcsolatos követelmények a következők:
- mérhetőség – az adatok mérhetőek legyenek.
- elérhetőség – milyen eszközökkel lehet elérni a csoportot.
- időbeni stabilitás – hosszú időn keresztül változatlanok maradjanak az adatok.
Célcsoport képzésen azt értjük, amikor a vállalat kiválasztja a számára megfelelő szegmentumot, s azt a tevékenységének középpontjába állítja.
Pozicionálás alatt azt értjük, amikor a terméket elhelyezzük a fogyasztó tudatában, más termékektől megkülönböztetve.
A célcsoport képzés és a marketing – mix összeegyeztetésének stratégiái:
- Koncentrált marketing: a vállalat erőfeszítéseit a piac egy nagyobb szegmentumára összpontosítja.
- Differenciált marketing: a piacot alkotó főbb szegmentumokat kiszolgálja.
- Differenciálatlan marketing: ugyanazt a terméket kínálja ugyanolyan módon valamennyi vevőjének.