A nagykereskedelem a hazai vagy külföldi termelőktől nagy tételben beszerzett árukat a kiskereskedelmi hálózatnak, vagy a feldolgozó, felhasználó vállalatoknak értékesíti.
Bizonyos, hogy a nagykereskedelmi tevékenység megjelenése a munkamegosztásban tökéletesítette a gazdálkodás folyamatát. Ez a legolcsóbb módja annak ,hogy a nagytermelő vállalkozások a kis felhasználókat, fogyasztókat ellássák.
A nagykereskedelmi munka több vonatkozásban eltér a kiskereskedelemétől. A nagy kereskedelmi vállalkozások kisebb összegeket fordítanak a figyelem felkeltésére, az üzleti partnerek befolyásolására. Raktáraik alacsonyabb bérleti díjú helyiségek, melyek viszonylag ki forgalmú területeken találhatók.
A nagykereskedelem szerepe az egyes termékcsoportok forgalmazásában
A termékek csoportosíthatók aszerint, hogy szükség van-e forgalmazásukhoz a nagykereskedelemre.
A fogyasztási cikkek közül a gyorsan romló, kis üzemekben termelt élelmiszereket célszerű közvetlenül a kiskereskedőkhöz eljuttatni a gyártás helyéről. A magasabb feldolgozottsági fokú, tartós élelmiszerek specializált nagyüzemben készülnek forgalmazásához szükség van a nagykereskedők választékkialakító és tároló munkájára.
A termelő eszközök a gazdálkodáshoz felhasznált áruk.
Csoportjaik:
- alapanyagok
- alkatrészek
- befektetett tárgyi eszközök
Az alapanyagok csoportján belül a forgalmazás eltérései alapkán megkülönböztetünk:
- mezőgazdasági terméket
- természetes előfordulású anyagokat
A mezőgazdasági termékeket sok-sok termelő kínálja, felvásárlók nagykereskedők gyűjtik össze, osztályozzák tárolják juttatják el a feldolgozóknak, felhasználóknak.A természetes előfordulású anyagokat vagy a kitermelők dolgozzák fel, vagy közvetlenül értékesítik a feldolgozóknak, akikkel hosszú távú szerződéseket kötnek. A feldolgozók az ár, és a szállítások megbízhatósága alapján választják ki partnereiket.
A félkésztermékeket, alkatrészeket is közvetlenül az összeszerelőiknek értékesítik gyártóik. A rendszerint mérnökből álló vásárlók, a szállítók közül azokat választják, amelyek az ár, a minőség, vagy az árukhoz nyújtott szolgáltatások szempontjából a legkedvezőbbek.
A segédanyagok értékesítésébe bekapcsolódik a nagykereskedelem. Forgalmazások a napi tömeg fogyasztási cikkekéhez hasonló szabályok szerint történik.
A befektetett tárgyi eszközöket többnyire a gyártótól vásárolják a felhasználók. Az áruk jelentős értéke miatt, a beszerzéseket hosszas üzleti tárgyalások előzik meg.
A segédeszközöket az előállítók, a felhasználóknak közvetlenül, és a nagykereskedőkön keresztül értékesítik. A vevők a választék, a minőség, és a szolgáltatások alapján döntenek az árubeszerzésekről.