A nagykereskedelem a hazai vagy külföldi termelőktől nagy tételben beszerzett árukat a kiskereskedelmi hálózatnak, vagy a feldolgozó, felhasználó vállalatoknak értékesíti.

Bizonyos, hogy a nagykereskedelmi tevékenység megjelenése a munkamegosztásban tökéletesítette a gazdálkodás folyamatát. Ez a legolcsóbb módja annak ,hogy a nagytermelő vállalkozások a kis felhasználókat, fogyasztókat ellássák.
A nagykereskedelmi munka több vonatkozásban eltér a kiskereskedelemétől. A nagy kereskedelmi vállalkozások kisebb összegeket fordítanak a figyelem felkeltésére, az üzleti partnerek befolyásolására. Raktáraik alacsonyabb bérleti díjú helyiségek, melyek viszonylag ki forgalmú területeken találhatók.

A nagykereskedelem szerepe az egyes termékcsoportok forgalmazásában

A termékek csoportosíthatók aszerint, hogy szükség van-e forgalmazásukhoz a nagykereskedelemre.
fogyasztási cikkek közül a gyorsan romló, kis üzemekben termelt élelmiszereket célszerű közvetlenül a kiskereskedőkhöz eljuttatni a gyártás helyéről. A magasabb feldolgozottsági fokú, tartós élelmiszerek specializált nagyüzemben készülnek forgalmazásához szükség van a nagykereskedők választékkialakító és tároló munkájára.

termelő eszközök a gazdálkodáshoz felhasznált áruk. 
Csoportjaik:

  1. alapanyagok
  2. alkatrészek
  3. befektetett tárgyi eszközök

Az alapanyagok csoportján belül a forgalmazás eltérései alapkán megkülönböztetünk:

  1. mezőgazdasági terméket
  2. természetes előfordulású anyagokat

A  mezőgazdasági termékeket sok-sok termelő kínálja, felvásárlók nagykereskedők gyűjtik össze, osztályozzák tárolják juttatják el a feldolgozóknak, felhasználóknak.A természetes előfordulású anyagokat vagy a kitermelők dolgozzák fel, vagy közvetlenül értékesítik a feldolgozóknak, akikkel hosszú távú szerződéseket kötnek. A feldolgozók az ár, és a szállítások megbízhatósága alapján választják ki partnereiket.
félkésztermékeket, alkatrészeket is közvetlenül az összeszerelőiknek értékesítik gyártóik. A rendszerint mérnökből álló vásárlók, a szállítók közül azokat választják, amelyek az ár, a minőség, vagy az árukhoz nyújtott szolgáltatások szempontjából a legkedvezőbbek. 
segédanyagok értékesítésébe bekapcsolódik a nagykereskedelem. Forgalmazások a napi tömeg fogyasztási cikkekéhez hasonló szabályok szerint történik.
befektetett tárgyi eszközöket többnyire a gyártótól vásárolják a felhasználók. Az áruk jelentős értéke miatt, a beszerzéseket hosszas üzleti tárgyalások előzik meg.

segédeszközöket az előállítók, a felhasználóknak közvetlenül, és a nagykereskedőkön keresztül értékesítik. A vevők a választék, a minőség, és a szolgáltatások alapján döntenek az árubeszerzésekről.