A kereskedelemben a kereskedelmi tevékenység célja az eredmény (nyereség) elérése. Az eredmény az értékesítési folyamatban keletkezik, forrása az árrés. Bármely tevékenység eredményének a megállapítása azt jelenti, hogy az elért bevételeket összehasonlítjuk a tevékenységgel kapcsolatban felmerült ráfordításokkal.A bevétel az össze eladott mennyiség pénzben kifejezett értéke. Úgy számoljuk ki, hogy termékenként az eladott mennyiséget beszorozzuk az egységárral, azt az időszak végén összeadjuk.
A fogyasztói áron számított bevétel (forgalom) általános forgalmi adót tartalmaz. Az eredmény kiszámításához a forgalomból le kell vonni az ÁFA-t, így kapjuk meg a nettó árbevételt.
A nettó árbevételt befolyásoló tényezők
- az eladott mennyiség
- a termék nettó eladási ára
- az árrés nagysága
- a bevétel összetétele az árrés nagysága szerint (élelmiszerrel alacsonyabb a haszonkulcs, vegyi áruknál magasabb…)
- az alkalmazott értékesítési forma (hagyományos értékesítésnél alacsonyabb a forgalom, mint az önkiszolgáló értékesítésnél…)
Az árbevételen kívül az eredmény nagyságát befolyásolja az árréstömeg nagysága (árrés 1-1 terméken van, az árréstömeg az összes termék árrése).
Az árréstömeg nagyságát befolyásoló tényezők
- a beszerzési ár nagysága (minél alacsonyabb, annál több árrés tehető rá
- eladási ár nagysága (túlzottan nem lehet növelni)
- a haszonkulcs nagysága (ez határozza meg, hogy a beszerzési árat mekkora árréssel növelik)
Az árréstömeg növelhető mindazzal, amivel a forgalmat és az értékesítést növelni lehet pl. reklám, szórólap, akció, vásárok….
Az árrés funkciója
- fedezi a forgalmazással kapcsolatban felmerülő költségeket
- ezen felül nyereséget is biztosít
Költségek
A tevékenység érdekében felhasznált anyagi és szellemi javak összessége. A költségeket értékben, vagyis forint összegben fejezzük ki.
A költségek csoportosítása
1. a kereskedelmi tevékenység jellege szerint
- beszerzési költség
- tárolási költség
- értékesítési költség
2. a forgalomhoz való viszony szerint
- változó költségek, amik a forgalommal együtt változnak
- állandó költségek, nem módosulnak a forgalom függvényében sem (bérleti díj…)
3. a költségek fajtája szerint
- anyagi költség (árubeszerzés értéke, csomagoló anyagok…)
- munkabér költségek
- értékcsökkenési leírás (az eszközök kopnak a használat során)
- egyéb költségek, ami egyikhez sem kapcsolódik (biztosítási díj, rezsi költség…)
Az eredmény kiszámítása
Nettó árbevétel
- beszerzési ár (ELÁBÉ)
Árréstömeg
- költségek
Eredmény (+ nyereség, - veszteség)
Az eredmény nagyságát befolyásoló tényezők
- az árréstömeg
- költségek nagysága, összetétele
Az eredmények felhasználása
- az állami kötelezettségek teljesítése: állam felé társasági adó, vállalkozási adó, nyereség adó…. Önkormányzat felé kommunális adó, iparűzési adó….
- a megmaradt adózott nyereség fölött a tulajdonos rendelkezik, ebből az összegből célszerű minél többet visszaforgatni a vállalkozásba és fejlesztéseket végrehajtani
Az eredmény nagyságát befolyásoló tényezők
1. az árbevétel nagysága
- az árbevétel függ az eladási ár nagyságától és az eladott termékek mennyiségétől (bevétel = eladási ár × mennyiség)
- az árbevétel növelhető, az eladási árak növelésével, de határt szab a vásárlók igénye és jövedelme
- az árbevétel növelhető a mennyiség növelésével is
A gazdálkodás során vizsgálni tudjuk, hogy az árbevételt milyen mértékben befolyásolja az árak változása és milyen mértékben befolyásolja a mennyiség változása.
A vizsgálódás indexek segítségével történik, megkülönböztetünk
2. az árrés tömeg növelése
- a forgalom növelése (reklám, vásárok..)
- magasabb árrés tartalmú árucikkek arányának a növelése
- alacsony beszerzési ár (nem mehet a minőség rovására)
3. a költségek csökkentése
- költséggazdálkodás: azt jelenti, hogy a tevékenységet megpróbáljuk a legoptimálisabb ráfordítással megvalósítani
A költséggazdálkodás eszközei
- a költség összetételének vizsgálata (megoszlási viszonyszámokkal)
- a költségszínvonal vizsgálata. A költségszínvonal azt mutatja meg, hogy a nettó árbevételnek hány %-a a költség [költségszínvonal = (összes költség / nettó árbevétel) ×100]
- költséghatékonyság: azt mutatja meg, hogy 100 Ft költséggel mekkora árbevétel, vagy mekkora árréstömeg, vagy mekkora nyereség érhető el
- (nettó árbevétel / összes költség) × 100 / Ft
100 Ft költséggel mekkora árbevételt tudunk elérni
(költség / nettó árbevétel) × 100 / Ft
100 Ft nettó árbevételhez hány Ft költség kell - (árrés / költség) × 100 / Ft
100 Ft költséggel mekkora árrést lehet elérni
(költség / árrés) × 100 / Ft
100 Ft árréshez hány Ft költség kell - (nyereség / költség) × 100 / Ft
100 Ft költséggel mekkora nyereséget lehet elérni
(költség / nyereség) × 100 / Ft
100 Ft nyereséghez hány Ft költség kell
- (nettó árbevétel / összes költség) × 100 / Ft
4. az eredmény kimutatása
A kereskedelemben az eredményt a jövedelmezőségi tábla segítségével számoljuk ki. A jövedelmezőségi tábla Ft adatokat és színvonalmutatókat tartalmaz.
Megnevezés | Ft | Színvonal (%) |
Nettó árbevétel |
100 |
A nettó árbevétel az eladott mennyiség × nettó eladási ár
ELÁBÉ szint
Az ELÁBÉ (eladott áruk beszerzési értéke) nettó árbevételhez viszonyított aránya.
ELÁBÉ szint = (ELÁBÉ / nettó árbevétel) × 100 (%)Árrés szint
Az árréstömeg nettó árbevételhez viszonyított aránya.
Árrés szint = (árréstömeg / nettó árbevétel) / 100 (%)Költség szint
A költség nettó árbevételhez viszonyított aránya.
Költség szint = (költség / nettó árbevétel) × 100 (%)Eredmény szint
Az eredmény nettó árbevételhez viszonyított aránya.
Eredmény szint = (eredmény / nettó árbevétel) × 100 (%)