A vásárlókat különböző szempontok szerint lehet csoportosítani

  • Nemük szerint (férfi vagy női vásárló)
  • Koruk szerint (gyermek, fiatal, középkorú, idős)
  • Magatartásuk szerint (határozott és határozatlan vásárló)

Vásárlók csoportosítása nemük szerint

Női vásárló jellemzői

  • Általában jobban ismeri az árakat és az árukat
  • Tudatosabban vásárol
  • Érdeklődő, szereti tudni, hogy mit vásárol, miért ad ki pénzt
  • Általában mérlegel, hogy az igénye, a kiválasztott áru és annak ára összhangban van-e
  • A divatcikkekkel könnyebben befolyásolható
  • Bizonytalanabbak, ha számukra idegen területen mozognak (műszaki vagy barkács boltban stb.)

Az eladó feladata női vásárló és minden típusú vásárlóval szemben

  • A vevő köszöntése
  • Szándékainak megismerése
  • Szükség esetén tájékoztatás természetesen udvariasan, segítőkészen

Férfi vásárló jellemzői

  • Az áruk közül azokat ismeri jól, amelyek érdeklik. Ilyen esetben nagyon céltudatosan és határozottan mozog az üzletben
  • Bizonytalanabb lesz, ha számára idegen területen mozog (babaruha, általában az élelmiszer stb.)
  • Nagyvonalúbban kezeli a pénzt
  • Számára ismeretlen boltban nehezebben igazodik el, több segítséget igényel

Az eladó feladata férfi vásárló esetén

  • jobban oda kell figyelni a férfi vásárlóra, különösen, ha konkrét megbízatást teljesít (pl. feleség papírral küldi, nincs amit keres, hitelesen kell tájékoztatni arról, hogy mivel pótolható a hiányzó áru)

Vásárlók csoportosítása magatartásuk (tudatosság) szerint

A határozott, tudatos vásárló jellemzői

  • Pontosan tudja, hogy milyen árut, milyen minőségen és milyen áron kíván vásárolni
  • Tudja, hogy az áru a boltban hol található
  • Segítséget a legritkább esetben igényel

Az eladó feladata határozott vásárló esetén

  • A vásárló üdvözlése (mint minden más vevőnél is)
  • A vásárló magatartásának a felmérése
  • A vásárló útjára engedése (hiszen konkrét céllal van az üzletben a kéretlen segítség csak zavarná)
  • Hagyni kell vásárolni, és csak akkor segíteni, ha az kéri
  • A határozott vásárlóval viszonylag kevés dolga van az eladónak

A határozatlan vásárló jellemzői

  • Mindenben határozatlan
  • Nem tudja, hogy akar-e vásárolni vagy nem
  • Nem tudja, mit, milyen minőségben és áron szeretne

Az eladó feladata határozatlan vásárló esetén

  • A vásárló szándékának megismerése
  • Türelmes kérdezgetés, magyarázás, tájékoztatás
  • A vásárló segítése a teljes vásárlás során, mindvégig nagyon türelmesen

A válogatós vevő

  • Nem határozott, de adott esetben nagyon is céltudatos
  • Imád vásárolni, az árukat nézegetni, próbálgatni, fogdosni
  • Mindent tudni akar az áruról

A külföldi vásárló

Az esetek nagy részében a probléma, hogy ő nem tud magyarul, az eladó pedig nem ért az ő nyelvén. A nyelvi akadályok áthidalhatóak

  • Arcjátékkal
  • Mutogatással
  • Papír, ceruza, számológép segítségével

Az eladó feladata valamennyi esetben

  • Nagyfokú türelem
  • Segítőkészség
  • Nyugalom
  • Stb.

A vásárlók csoportosítás koruk szerint

Az idős vásárló jellemzői

  • Koruknál fogva nehezebben mozognak, rosszabbul látnak és hallanak
  • Az árukat illetően meglehetősen konzervatívak, ragaszkodnak a megszokott termékekhez
  • Nehéz új terméket megismertetni, esetleg kipróbáltatni velük
  • Nehéz a vásárlási szokásaiktól eltéríteni őket

Az eladó feladata idős vásárló esetén (az alapvető feladatokon túl)

  • Nagyfokú segítőkészség és segítségnyújtás
  • Nagyfokú türelmet és tapintatot igényelnek
  • Véletlenül sem szabad megsérteni őket, hiszen önbecsülésük nem lesz kevesebb attól, hogy idősek
  • Az idős vásárló kiszolgálása több időt vesz igénybe

Gyerekvásárló

Kb. 8-10 éves kortól már önálló vásárlásra is alkalmas, meghatározott pénzösszeggel és listával elküldve az közeli üzletbe.
A kb. 8 évnél fiatalabbakra jellemző

  • Nem ismeri az árukat, a tulajdonságaikat
  • Nem ismeri az áruk árát
  • Nem ismeri a pénz értékét
  • Nem ismeri az áru, az ár és a pénz közötti összefüggéseket

A gyermek ugyanolyan vásárló, mint a felnőttek, ugyanolyan jogok illetik meg, mint bármelyik vásárlót. Nem szabad elfelejteni, hogy a gyerekekből lesznek néhány év múlva a „valódi” vásárlók.

Az eladó feladata gyermekvásárló esetén

  • Türelem, segítőkészség, nagy odafigyelés
  • Hangsúlyozottan nem szabad becsapni a gyerekvásárlót (mint ahogy mást sem)
  • Nem szabad negatívan megkülönböztetni (hátraküldeni a sorban stb.)
  • Ha konkrét listával megy (anyuka felírja), akkor az eladó ne változtassa meg, ne ajánljon helyette másikat
  • Célszerű a gyerek listájára felírni, ha valamelyik áru nincs, továbbá a listára írni az árakat is, úgy visszaadni a vásárlás végén a blokkal együtt. Időigényes a gyermekkel így eljárni, de a szülőkkel való esetleges konfliktus elkerülése így biztos lesz, és a gyerek is szívesen fog boltba járni, ha látja, hogy figyelnek rá.