A kereskedelmi vállalkozások célja a minél nagyobb forgalom elérése. A forgalom fokozása érdekében különböző eszközöket alkalmaznak.

A fogyasztó befolyásolása az értékesítési folyamat bármelyik szakaszában megtörténhet, a befolyásolás eszközei

  • Reklám: 
    A reklám elsősorban a fogyasztói szükségelt az igény kialakítására ható fizetett eszköz, de hatásos az információgyűjtés és a vásárlási döntés szakaszában is.
  • Propaganda: 
    A propaganda az áruról, kereskedőről szóló hír, újságcikk  az árut kereskedőt kedvezően bemutató rádióműsor, televíziós adás.
  • Vásárlásösztönzés: 
    Avásárlásösztönzés az áru vételére ingerlő, rövid távon ható eszköz. tehát a vásárlási döntést befolyásolja.
  • Árubemutatók, kóstolók
  • Akciók
  • Vásárok:
    Lehetnek akciós áron történő vásárok, vagy rendes áron történő vásárok is.
    • Kapcsolódhatnak valamilyen eseményhez (szüreti napokon kirakodó vásár stb.)
    • Kapcsolódhatnak valamilyen ünnephez (karácsonyi vásár)
    • Valamilyen nemzet bemutatásához (holland sajtvásár)
    • Lehet egyszerűen forgalom növelés is célja, amikor nagyobb választékot mutatnak be, mint egyébként
  • Különféle kereskedelmi szolgáltatások:
    Ezekkel oda lehet csalni a vásárlót (pl. ruha vásárlásnál méretre igazítás, műszaki üzletben házhoz szállítás esetleg beüzemelés stb.) ingyenes parkolási lehetőség biztosítása, törzsvásárlói kártya bevezetése stb.
  • Személyes meggyőzés:
    Aszemélyes meggyőzés eszközével a fogyasztók befolyásolására a hagyományos boltok dolgozói ill. az ügynökök élhetnek leggyakrabban.

A reklám

A reklám fogalma: Tájékoztatás, információ közlése kifejezetten nyereségnövelési célból a vásárlók befolyásolása révén.

A reklám alanya: mindenki, akihez a reklám eljut. Akinek a reklám közvetlenül szól, az a célcsoport.

A reklám tárgya: minden, amit reklámoznak: lehet áru, szolgáltatás, ár, időbeosztás (nyitva tartás). Lehet fizetési kondíció (részletfizetés, hitelügyintézés stb.) vonatkozhat a reklám csomagolási egységre, védjegyre, márkanévre, minőségre stb. A reklámhordozó a reklámüzenet megjelenítője.

A reklámhordozó formái

  • Lehet közvetlen, amikor névre szólóan a vásárlónak szól, ez a DM direct mail vagyis közvetlen levél
  • Lehet közvetett, ami mindenkinek szól, akihez eljut (nem névre szólóan) pl. szórólap, utcai plakát stb.

A (közvetett) reklámhordozó fajtái

  • Auditív, ami hallható (pl. rádió, cirkuszi kocsi stb.)
  • Vizuális, ami látható (pl. újsághirdetés, katalógus, szórólap stb.)
  • Audiovizuális, ami látható és hallható

A reklámhordozó elhelyezhető

  • Beltéren (épületen belül)
  • Kültéren (épületen kívül)

A reklám funkciója

  • Elsősorban a tájékoztatás, ezért beszélünk tájékoztató reklámokról (mit, hol, mennyiért vagy egy termék tulajdonságait sorolja fel stb.)
  • Valaminek a bevezetése, ez lehet áru vagy szolgáltatás, ezek a bevezető reklámok (még a forgalomba hozatal előtt megismerteti a vásárlókat az újfajta termékkel)
  • Emlékeztessen a reklám, ezek az emlékeztető reklámok, így a vásárló tudja, hogy a régi termékek még mindig a piacon vannak (kóla, mosóporok stb.)

Reklámmal szemben támasztott követelmények

  • Tájékoztasson
  • Igaz legyen, hamis állításokat nem tartalmazhat
  • A vevőt a reklámmal becsapni nem szabad
  • Ízléses, szép legyen
  • Figyelemfelkeltő legyen (pl. az erős színek, eltúlzott formavilág jellemzik)

A Magyar Reklámszövetség vizsgálja a fenti elemeket, követelmények érvényesülését és betartását.

A reklám hatása

  • Forgalomnövekedés
  • Fogyasztói szokások befolyásolása
  • Ízlésnevelés (gyermekek a legfogékonyabbak a reklámra és annak üzenetére)

 

A kereskedőknek munkájuk során nemcsak alkalmazkodniuk kell a vásárlókhoz, hanem befolyásolásukra is fel kell készülniük.

A kiskereskedőknek nemcsak azért van szüksége a fogyasztók befolyásolására, hogy az értékesítést növelje, hanem azért is, hogy azt szinten tartsa, folyamatosságát biztosítsa, jelentős kilengéseit csillapítsa.

A vásárlás folyamata

A tágan értelmezett vásárlási folyamat lépései:

  1. az igény kialakulása
  2. információgyűjtés
  3. vásárlási döntés
  4. vásárlás utáni magatartás

A vásárlási igény kialakulása akkor történik meg, amikor a fogyasztó elhatározta, hogy valamelyik szükségletét vásárolt termékkel elégíti ki. Különösen tartós nagy értékű termékek megvásárlása előtt körültekintő információgyűjtés kezdődik a szóba jöhető árukról.

A vásárlási döntési folyamat több részből állhat. A kínálatról szerzett információk alapján a fogyasztó kiválasztja a legkedvezőbb márkát, a kereskedelmi egységet, ahol megvásárolja a terméket, meghatározza a vásárlás időpontját.

A vevő vásárlás utáni magatartása lényegében az áru minősítése. Különösen, ha nagy értékű tartós cikket vásárolunk, gyakran elbizonytalanodunk az áru hazaszállítása után: vajon helyesen döntöttünk-e, jól választottunk-e.
Belátható, hogy a vásárlási folyamat minden szakaszában lehetséges és szükséges a fogyasztók befolyásolása.

Figyelem! A vásárlók befolyásolásakor a fogyasztók érdekeit is szem előtt kell tartani.