Hagyományos értékesítés
Jellemzője, hogy az áru és a vásárló között ott van az eladó. Az eladótérben levő készlet viszonylag kicsi, a raktárkészlet nagyobb.
Előnye:
- a vevő kívánságának alapos megismerése
- a vásárló jó értelemben vett befolyásolása, személyes meggyőzése
- új cikkek ajánlása, bemutatása
- a bolt számára piackutatás végzése
Hátránya:
- időben lassú folyamat
- a vevő az árukat nem vagy csak részben látja és nem is a teljes választékot
- sokszor nem mentes az eladó és vevő konfliktus helyzetétől
- a berendezések sok helyet foglalnak el
- az eladó és vevőtér merev elválasztása bizalmatlanságot eredményezhet a vásárlóban
Minta utáni értékesítés
A forgalmazott árukból mintát tesznek az eladótérbe, és sok tájékoztató anyagot. A vásárló kiszolgálása később történik (a megrendelést követően történik csak az árubeszerzés, szállítás stb.)
Rizikó: a vásárló olyan minőségű terméket kapjon, amit kiválasztott.
Az eladó feladata a vásárló nagyon részletes és alapos tájékoztatása, a rendelésfelvétel, esetleges hitelkérelem lerendezése
minta utáni értékesítés történik elsősorban bútorüzletekben, autószalonokban, nyílászáró szaküzletekben stb.
Előnye:
- a vevő számára kényelmes
- a vevő szabadon válogathat a termékek között
- a bolt számára gazdaságos, nem kell nagy raktárakkal rendelkeznie
Hátránya:
- az áru későbbi időpontban kerül a vevő birtokába, mint ahogy azt kifizette
- az áru megsérülhet a szállítás során
- a vevő nem pontosan azt az árut kapja, mint amit kiválasztott
Önkiválasztó értékesítés
A kihelyezett termékekből a vásárló választ és a raktárról történik a kiszolgálása. Elsősorban műszaki üzleteknél, bútorboltokban alkalmazzák.
Az eladó feladata: az áru bemutatása és vásárló alapos tájékoztatása, az adminisztráció pl. garanciajegyek kiállítása, hitelkérelmek lerendezése stb.
Előnye:
- a vevők zavartalanul, időkorlátozás nélkül válogathatnak, nem befolyásolja őket az eladó sem
- több hely áll a vásárlók rendelkezésére mint a hagyományos boltban, a berendezés nem akadályozza a vevőket
- az eladó és vevő személyes kapcsolata lehetővé teszi a piackutatást, a kereslet felmérését a bolt számára
Hátránya:
- a vevő eladó személyes kapcsolatából esetleges konfliktus helyzet kialakulása
- viszonylag lassú az árubemutatás miatt
A minta utáni értékesítés és az önkiszolgáló értékesítés sok esetben átfedik egymást.
További értékesítési formák
Önkiszolgáló értékesítés
Azt jelenti, hogy a vásárló közvetlen kapcsolatba kerül az áruval, és az eladó segítsége nélkül önmagát szolgálja ki.
Jellemzője
- Az árukészlet teljes választékával az eladótérben található
- Az árukat polcokon, hűtőeszközökben, vitrinben és szekrényben, valamint tároló kocsikban és raklapokon helyezik el (az árut közvetlenül a földre lerakni nem szabad)
Az önkiszolgáló értékesítésnél a vásárlást segítő eszközöket kell biztosítani, ilyenek
- Bevásárló kosár
- Bevásárló kocsi
- Csomagoló eszközök (zacskó stb.)
- Kézi fogók (péksüteményekhez stb.)
Alapformái
- Zártpályás, amikor a vásárló az eladótérben csak előre meghatározott útvonalon tud menni (nem jellemző forma)
- Nyíltpályás, amikor a vásárló egy helyen mehet be, a pénztárnál tud kijönni, de az eladótérben bármerre közlekedhet
Az önkiszolgáló értékesítési mód előnye
- Viszonylag kevés eladóra van szükség
- Gyors a vásárlás
- Megnő a bolt áteresztő képessége a hagyományos értékesítési formához képest
- Az áteresztő képesség növekvésével nő az árbevétel is
- Kevésbé költségigényes (a berendezés egyszerűségét figyelembe véve)
Az eladó feladatai
- Folyamatos árufeltöltés
- Szükség szerint a vásárló segítése, tájékoztatása
- A polcok és az áruk tisztán tartása
- A szavatossági idők figyelemmel kísérése
- A boltvezető tájékoztatása mind a keresett, mind a nem vagy alig keresett árukról
- A boltvezető tájékoztatása a fogyóban levő árukról, az esetleges elfekvő készletekről
- Az áruk árazása (jól látható, megkülönböztethető legyen, az árukon vagy a polcokon kell feltüntetni)
Az árukihelyezés szabályai
- A keresett árukat a bejárattól legtávolabb
- A közepesen keresetteket az eladótér középső részébe
- A kevésbé keresetteket a bejárathoz közel
- Az akcióba vont termékeket célszerű külön elhelyezni, illetve ugyanazt az árut az eladótérben több helyen is érdemes kirakni
- Az apró termékeket (gyufa, rágó stb.) célszerű a pénztár elé kihelyezni, mert várakozás közben még az utolsó pillanatban is a vásárló eszébe juthat
Csomagküldő értékesítés
A vásárlók árjegyzékből választhatják ki a számukra megfelelő árut. A kiválasztott árukat a vevők levélben, telefonon rendelhetik meg. A termékeket pedig postai úton utánvéttel kapják meg.
Előnye
- Kényelmes
- Gyors
- Nincs időhöz kötve
Hátránya
- nem a megrendelt árut kapja meg a vásárló
- a szállítás során sérülhet az áru
- a vásárló csak képen látja az árukat, személyesen nem foghatja meg
Automata értékesítés
Az automaták korszerű értékesítő gépek. Pénzbedobás ellenében az automatából a kívánt áruhoz jut.
Az automata értékesítés csoportosítása
- technikai szempontból
- Kiejtő automaták: az árukat úgynevezet áruaknákban egymás fölé rakják és a gép a legalsó terméket "kiejti" a tartóba, ahol a vásárló hozzáférhet
- Rekeszes automaták: az árukat különböző rekeszekbe helyezik, melyek egy üvegablakon keresztül tekinthetők meg. Létezik csapóajtós és forgódobos típus.
- árucikkek jellege szerint
- Folyadékot árusító automaták
- Ételárusító automaták
- Egyéb automaták
Előnye
- ellátási feladatokat old meg olyan helyeken, ahol egyéb elárusítóhely létesítése nem gazdaságos, nem lehetséges
- rendkívül gyors vásárlást biztosít
- éjjel-nappal működhetnek, a vásárlás nincs időhöz kötve
- árusítószemélyzetet nem igényel kivéve a feltöltést végző személyt
- tehermentesíti csúcsforgalom idején a boltokat
Hátránya
- csak pénzérmével működnek
- nem megfelelő használat mellett könnyen meghibásodnak