A magkompetencia (core competences) szakismeretekből és technológiákból összeálló, versenyelőnyt nyújtó speciális szaktudás.
Az érvényes magkompetencia
- versenyelőnyt nyújt
- a vevők által elismert értékké transzformálható
- nehezen másolható, utánozható
- új piacokra kiterjeszthető.
Mi ez a magkompetencia valójában?
Egy képesség, aminek birtokában bizonyos dolgokat meg tudok csinálni. Véleményem szerint a Honda cégnek magkompetenciája van a motorgyártás területén. Ural egy olyan speciális tudást, szakértelmet, amelyet a konkurencia nem. A vállalatokra a jövőben nemcsak mint termékek és szolgáltatások, hanem mint magkompetenciák portfoliójára is kell tekinteni.
Az a szervezet, mely kitűnik valamely magkompetenciában, az birtokolja azt,
- és a kiemelkedés abban mutatkozik meg, hogy a szervezet külsőleg is elismert vezető pozíciókkal rendelkezik az adott kompetencia terén
- a valójában birtokolt kompetenciák a szervezet létező, jelenlegi kompetenciái.
Mi nem magkompetencia?
Például:
- a hírnév,
- az ismeretség,
- a reklámérték.
A magkompetencia a használat során nem kopik el, nem veszíti el értékét más eszközökkel ellentétben, és folyamatosan tökéletesedik.
Tehát a magkompetencia
- a felhasználó számára kulcsfontosságú előnyt nyújt
- az adott iparágban kevesen vagy kizárólagosan birtokolják azt (versenytárs-differenciáló képesség)
- létező magkompetenciák új piaci szegmensekre viszonylag könnyen kiterjeszthetők.
A magkompetenciák építő kövei, elemei a primer képességek
- a primer képességek a szervezeten belüli diszkrét tevékenységek, készségek és diszciplínák;
- a primer képességek három fő kategóriája:
- a piaci interfész,
- az infrastruktúra és
- a technológiai képességek;
- a kritikus képességek azok, melyeknek a legközvetlenebb és legjelentősebb hatása van a versenyképességre.
A magkompetenciák figyelmen kívül hagyása veszélyeket rejt magában, ezek a következők
- a növekedés lehetőségei beszűkülnek,
- a vállalat egyre apróbb üzleti egységekre, divíziókra aprózódik fel,
- túlzott függés más cégek magtermékeitől,
- ha túlzottan a végtermékre koncentrálunk, az a vállalat jövőjét veszélyezteti,
- ha nem vagyunk tisztában magkompetenciákkal, akkor könnyen felszámolhatjuk.
Piacgazdasági körülmények között természetesen verseny folyik a kompetenciákért is
A versenynek az alábbi négy színtere azonosítható:
- Versenyzés a képességek, készségek és technológiák alkotóelemeinek kifejlesztéséért és megszerzéséért
- Versenyzés a magkompetenciák szintéziséért
- Versenyzés a magtermék-részesedés maximalizálásáért
- Versenyzés a végtermék-részesedés maximalizálásáért
Az első szinten folyó verseny a későbbi magkompetenciák alkotóegységeinek, alkotóelemeinek kifejlesztéséért folyik.
A második szint a készségek, ismeretek, technológiai tudás szintézise mag-kompetenciákká, e terület versenye.
A harmadik szint a magtermékek és magplatformok körül zajló verseny.
(Magplatformról akkor beszélünk, ha a tevékenység eredménye egy szolgáltatás.)
A negyedik szint a marketing szokásos működési és verseny területe.
Az első három szint tartozik a kompetenciamenedzsment területéhez.
Mik a magkompetencia-menedzsment legfontosabb feladatai?
- Azonosítás: a készségek és képességek sokaságának fokozatos szűkítésével.
- Ütemterv létrehozása: a magkompetenciák kiépítésére, megszerzésére.
- Építés: a cég minőségi változást ér el a létező képességek területén.
- Kibontakoztatás: a kompetencia alkalmazása egy olyan folyamat, melynek során a létező kompetenciákat a jelenlegi vagy új piaci lehetőségekre felhasználja a készségek, képességek minőségi változtatása nélkül.
- Védés: A magkompetenciák állandó védése a mindenkori cégvezetés fel-adata, ezért is szükséges, hogy az ismerje azokat.
A megszerzett magkompetencia sokféleképpen elveszíthető
- felaprózódhat
- elfelejtődhet, ha nem használják
- ha már sokan megszerezték, akkor elértéktelenedhet
- megszerezhetők más vállalatok által szövetségek útján
- alulteljesítő üzleti egységekkel együtt megszüntethető
Melyek a kompetenciamenedzsmentet leggyakrabban foglalkoztató kérdések?
- Lehetséges-e a meglévő erősségeinket jobban kihasználni a nagyobb piaci részesedés elérése érdekében?
- Tudunk-e új területekre terjeszkedni a meglévő tapasztalatainkkal?
- Mivel rendelkezünk a pénzen kívül, ami segíthet az új területeken való sikeres fellépésben?
- Mely tevékenységi területeinket építhetjük le, adhatjuk el, helyezhetjük ki anélkül, hogy a jövőnket veszélyeztetnénk?
Összefoglaló megállapításként hangsúlyozom, hogy egy vállalat szempontjából
- rövid távon a versenyképesség az ár/teljesítmény aránytól függ
- hosszabb távon a versenyelőny:
- a gyors piacra kerüléstől,
- a változásokhoz való adaptációtól,
- a legmegfelelőbb technológia alkalmazásának képességétől függ