A magkompetencia (core competences) szakismeretekből és technológiákból összeálló, versenyelőnyt nyújtó speciális szaktudás.

Az érvényes magkompetencia

  • versenyelőnyt nyújt
  • a vevők által elismert értékké transzformálható
  • nehezen másolható, utánozható
  • új piacokra kiterjeszthető.

Mi ez a magkompetencia valójában?

Egy képesség, aminek birtokában bizonyos dolgokat meg tudok csinálni. Véleményem szerint a Honda cégnek magkompetenciája van a motorgyártás területén. Ural egy olyan speciális tudást, szakértelmet, amelyet a konkurencia nem. A vállalatokra a jövőben nemcsak mint termékek és szolgáltatások, hanem mint magkompetenciák portfoliójára is kell tekinteni.

Az a szervezet, mely kitűnik valamely magkompetenciában, az birtokolja azt,

  • és a kiemelkedés abban mutatkozik meg, hogy a szervezet külsőleg is elismert vezető pozíciókkal rendelkezik az adott kompetencia terén
  • a valójában birtokolt kompetenciák a szervezet létező, jelenlegi kompetenciái.

Mi nem magkompetencia?

Például:

  • a hírnév,
  • az ismeretség,
  • a reklámérték.

A magkompetencia a használat során nem kopik el, nem veszíti el értékét más eszközökkel ellentétben, és folyamatosan tökéletesedik.

Tehát a magkompetencia

  • a felhasználó számára kulcsfontosságú előnyt nyújt
  • az adott iparágban kevesen vagy kizárólagosan birtokolják azt (versenytárs-differenciáló képesség)
  • létező magkompetenciák új piaci szegmensekre viszonylag könnyen kiterjeszthetők.

A magkompetenciák építő kövei, elemei a primer képességek

  • a primer képességek a szervezeten belüli diszkrét tevékenységek, készségek és diszciplínák;
  • a primer képességek három fő kategóriája:
  • a piaci interfész,
  • az infrastruktúra és
  • a technológiai képességek;
  • a kritikus képességek azok, melyeknek a legközvetlenebb és legjelentősebb hatása van a versenyképességre.

A magkompetenciák figyelmen kívül hagyása veszélyeket rejt magában, ezek a következők

  • a növekedés lehetőségei beszűkülnek,
  • a vállalat egyre apróbb üzleti egységekre, divíziókra aprózódik fel,
  • túlzott függés más cégek magtermékeitől,
  • ha túlzottan a végtermékre koncentrálunk, az a vállalat jövőjét veszélyezteti,
  • ha nem vagyunk tisztában magkompetenciákkal, akkor könnyen felszámolhatjuk.

Piacgazdasági körülmények között természetesen verseny folyik a kompetenciákért is
A versenynek az alábbi négy színtere azonosítható:

  1. Versenyzés a képességek, készségek és technológiák alkotóelemeinek kifejlesztéséért és megszerzéséért
  2. Versenyzés a magkompetenciák szintéziséért
  3. Versenyzés a magtermék-részesedés maximalizálásáért
  4. Versenyzés a végtermék-részesedés maximalizálásáért

Az első szinten folyó verseny a későbbi magkompetenciák alkotóegységeinek, alkotóelemeinek kifejlesztéséért folyik.
A második szint a készségek, ismeretek, technológiai tudás szintézise mag-kompetenciákká, e terület versenye.
A harmadik szint a magtermékek és magplatformok körül zajló verseny.
(Magplatformról akkor beszélünk, ha a tevékenység eredménye egy szolgáltatás.)
A negyedik szint a marketing szokásos működési és verseny területe.
Az első három szint tartozik a kompetenciamenedzsment területéhez.

Mik a magkompetencia-menedzsment legfontosabb feladatai?

  • Azonosítás: a készségek és képességek sokaságának fokozatos szűkítésével.
  • Ütemterv létrehozása: a magkompetenciák kiépítésére, megszerzésére.
  • Építés: a cég minőségi változást ér el a létező képességek területén.
  • Kibontakoztatás: a kompetencia alkalmazása egy olyan folyamat, melynek során a létező kompetenciákat a jelenlegi vagy új piaci lehetőségekre felhasználja a készségek, képességek minőségi változtatása nélkül.
  • Védés: A magkompetenciák állandó védése a mindenkori cégvezetés fel-adata, ezért is szükséges, hogy az ismerje azokat.

A megszerzett magkompetencia sokféleképpen elveszíthető

  • felaprózódhat
  • elfelejtődhet, ha nem használják
  • ha már sokan megszerezték, akkor elértéktelenedhet
  • megszerezhetők más vállalatok által szövetségek útján
  • alulteljesítő üzleti egységekkel együtt megszüntethető

Melyek a kompetenciamenedzsmentet leggyakrabban foglalkoztató kérdések?

  • Lehetséges-e a meglévő erősségeinket jobban kihasználni a nagyobb piaci részesedés elérése érdekében?
  • Tudunk-e új területekre terjeszkedni a meglévő tapasztalatainkkal?
  • Mivel rendelkezünk a pénzen kívül, ami segíthet az új területeken való sikeres fellépésben?
  • Mely tevékenységi területeinket építhetjük le, adhatjuk el, helyezhetjük ki anélkül, hogy a jövőnket veszélyeztetnénk?

Összefoglaló megállapításként hangsúlyozom, hogy egy vállalat szempontjából

  • rövid távon a versenyképesség az ár/teljesítmény aránytól függ
  • hosszabb távon a versenyelőny:
    • a gyors piacra kerüléstől,
    • a változásokhoz való adaptációtól,
    • a legmegfelelőbb technológia alkalmazásának képességétől függ