Információtartalom vázlata

  • A logisztika és az infrastruktúra kapcsolata.
  • A magyarországi közúthálózat fő vonalai.
  • A magyarországi vasúthálózat fő vonalai.
  • A magyarországi vízi utak.
  • A magyarországi légi közlekedés.
  • A fő tranzitszállítási irányok.
  • Az áruforgalom szempontjából jelentős határátkelők.

A logisztika és infrastruktúra kapcsolata:
1. mezőgazdasági és ipari (anyagi javak termeléséhez kötődik)
Személy és teherforgalom hálózatai, energiaellátás, vízgazdálkodás, közműellátás, közlekedés,
Szállítás, szemét és hulladékszállítás
2. városok, települések fejlődésének meghatározó tényezője.
Lakások, közösségi intézmények, állami társadalmi szervezetek, oktatás, művelődés, egészségvédelem, kereskedelem, vendéglátás, sport, üdülés területei.

Az infrastruktúra kialakítása idő és pénzigényes feladat, általában állami beruházásokból valósul meg.

Folyóvizek:
A Duna hazánk területén Rajkától-Hóduszáig 417 km hosszúságú.
Jobb parti mellékfolyói: Lajta, Rábca, Rába (Marcallal), Sió, Dráva, továbbá több patak.
Bal parti mellékfolyói: Szlovák területről érkeznek, az Ipoly határfolyó.
A Tisza Tiszabecstől-Röszkéig 600 km hosszon erősen kanyargó folyóként szeli át az Alföldet.
Vízjárása ingadozó. Szabályozásakor 136 nagy kanyarulat átvágásával 453 km-rel rövidítették a folyót.

Magyarország vízrajza

Magyarország közlekedési rendszere: centrális, sugaras kiinduló pontja Budapesten a Clark Ádám tér („0”km)

Autóutak, Autópályák:
M1 autópálya: (Bp-ről Ausztria felé) (Pest, Fejér, Komárom-Esztergom, Győr megye)
Városok, amelyeken áthalad:Tatabánya, Győr, Hegyeshalom, Rajka

2 sz. autóút: (Bp-ről Szlovákia felé) (Pest, Nógrád megye)
Városok, amelyeken áthalad: Vác, Parassapuszta

M3 autópálya:(Bp-ről Ukrajna és É Románia felé) (Pest,Heves, Borsod, Szabolcs-Szatmár-B.)
Városok, amelyeken áthalad:Gödöllő, Hatvan, Gyöngyös, Mezőkövesd, Miskolc

4 sz. autóút: (Bp-ről Románia felé) (Pest, Jász-Nagykun- Szolnok, Hajdú-Bihar)
Városok, amelyeken áthalad:Cegléd, Szolnok, Berettyóújfalu, Debrecen

M5 autópálya: (Bp-ről Szerbia felé) (Pest, Bács-Kiskun, Csongrád)
Városok, amelyeken áthalad: Kecskemét, Kiskunfélegyháza, Szeged

6 sz. autóút: (Bp-ről Horvát ország felé) ( Pest, Fejér, Tolna, Baranya)
Városok, amelyeken áthalad:Dunaújváros, Szekszárd, Pécs

M7 autópálya: (Bp-ről Horvát ország felé) (Pest, Fejér, Somogy)
Városok amelyeken áthalad:Székesfehérvár, Balaton parti nagyvárosok, Nagykanizsa

8 sz. autóút:.(Bp-ről Ausztria felé) (Fejér, Veszprém, Vas)
Városok, amelyeken áthalad: Székesfehérvár, Veszprém, Szentgotthárd

O körgyűrű Budapestet körbekerülő

A vasúti hálózat:
- Bp. a centruma
-A Keleti,  Nyugati és a   Déli pu.-ok valamikor teherszállítás céljából is működtek, manapság inkább csak  személyforgalmat bonyolítanak.

Vasúti fővonalak:     1 sz.: Bp.-Komárom- Győr-Hegyeshalom
70.sz.: Budapest- Vác-Szob
80.sz.: Bp.-Hatvan –Miskolc

A Magyarországon átvezető „Helsinki folyosók” (6p) 4 db.
4-es: (ÉNy-DK-re) (Hegyeshalom, Rajka- M1-es, M5-ös autópálya-Szeged- Röszke)
5-ös: (DNY-ÉK) (Ausztria felöl- M7-es, M3-as autópálya- Záhony felé)
7-es: (Duna folyó)
10-es folyosó: (6 autóút=> BP-ről- Horvát országba)

Légi fuvarozás
1.    Budapest = elosztó központként működik (Kelet Európai)
2.    Debrecen= logisztikai központ
3.    Sármellék= inkább személyi forgalmat fogad

Magyarország vasúti térképe