Információtartalom vázlata:

  • Piackutatatás fogalma
  • Az információk forrásai:
    • Primer információk jelentősége
  • Primer információszerzés módszerei
    • Megkérdezéses vizsgálatok jellemzői
    • Kérdőívek szerepe, jelentősége
    • Kérdőívszerkesztés szabályai
    • Kérdéstípusok
    • Kísérőlevél célja, szerkesztése

Marketing kutatás fogalma, és jelentősége:

A marketingkutatás tervezett, szisztematikus adatgyűjtés és értékelés, a döntések előkészítése és ellenőrzése érdekében. A döntéshozók számára szükséges információk:

  • összegyűjtése,
  • rendszerezése
  • elemzése
  • értékelése
  • és a konkrét piaci helyzetekre vonatkozó legjobb vállalati döntés variácók kidolgozása.

Területei:

Marketingkutatás (MK)


Piaci aktivitás

Értékesítési piac

Beszerzési piac

Árkutatás

Piacpotenciál

munkaerő

Elosztási kutatás

Értékesítési politika

Tőke

Reklámkutatás

Piaci volumen

nyersanyag

Vállalaton belüli kutatás




Piackutatás (PK)


MIR: (marketing információs rendszer) az embereknek és a berendezéseknek folyamata és kölcsönösen egymásra ható rendszere az információgyűjtés, rendszerezés, elemzés, értékelés folyamata.

Feladata: eljutatni a helyes, pontos, és időszerű információkat a marketing döntéshozókhoz, akik azokat a marketingtervezés, végrehajtás és irányítás területén hasznosítják.

Folyamata:

  1. A probléma tárgyának meghatározása
  2. A kutatási terv készítése
  3. Az adatok megszerzése, összegyűjtése, elemzése
  4. Kutatási jelentés készítése

Részei és jellemzése

  1. Belső adatszolgáltatás (befelé figyel)
    A marketingvezetők által használt legalapvetőbb információrendszer a belső beszámolórendszer, amely tartalmazza a rendelések, eladások, készletek, kintlévőségek jelentéseit. Az információk elemzése biztosítja a marketingmenedzser számára a legfontosabb lehetőségek és problémák azonnali érzékelését.
    Belső adatszolgáltatás két funkciót lát el:
    • A marketinginformációs rendszer adatait eljuttatja a pénzügyi, a termelési, a fejlesztési és az anyagbeszerzési osztályokhoz,
    • A pénzügyi, a termelési, a fejlesztési és az anyagbeszerzési osztályok adatait eljuttatja a marketingosztályra.
  2. Marketingfigyelő rendszer (kifelé figyel)
    A vezetőket informálja a marketingkörnyezet mindennapos változásairól. Forrásai lehetnek a kereskedelmi képviselők, de a vezetők maguk is kialakíthatják saját marketingfigyelő rendszerüket, könyvekből, újságokból, tájékoztatókból, személyes tárgyalásokból.
    A piaci információk több forrásból való rendszeres gyűjtését és azok tudatos összekapcsolását jelenti. A felderítés elsősorban a versenytársakra irányul, míg a piackutatás nem csak a versenytársakra, hanem a piac egészére kiterjed.
  3. A marketingkutató rendszer
    Mélyebb, eseti vizsgálatokra alkalmas. Az információk folyamatos tervezett gyűjtését, elemzését, értékelését és a konkrét piaci szituációkra vonatkozó legjobb vállalati döntések kidolgozását végzik
  4. Marketingelemző rendszer