Információtartalom vázlata:
- Piackutatatás fogalma
- Az információk forrásai:
- Primer információk jelentősége
- Primer információszerzés módszerei
- Megkérdezéses vizsgálatok jellemzői
- Kérdőívek szerepe, jelentősége
- Kérdőívszerkesztés szabályai
- Kérdéstípusok
- Kísérőlevél célja, szerkesztése
Marketing kutatás fogalma, és jelentősége:
A marketingkutatás tervezett, szisztematikus adatgyűjtés és értékelés, a döntések előkészítése és ellenőrzése érdekében. A döntéshozók számára szükséges információk:
- összegyűjtése,
- rendszerezése
- elemzése
- értékelése
- és a konkrét piaci helyzetekre vonatkozó legjobb vállalati döntés variácók kidolgozása.
Területei:
Marketingkutatás (MK) |
|
|
Piaci aktivitás |
Értékesítési piac |
Beszerzési piac |
Árkutatás |
Piacpotenciál |
munkaerő |
Elosztási kutatás |
Értékesítési politika |
Tőke |
Reklámkutatás |
Piaci volumen |
nyersanyag |
Vállalaton belüli kutatás |
|
|
|
Piackutatás (PK) |
MIR: (marketing információs rendszer) az embereknek és a berendezéseknek folyamata és kölcsönösen egymásra ható rendszere az információgyűjtés, rendszerezés, elemzés, értékelés folyamata.
Feladata: eljutatni a helyes, pontos, és időszerű információkat a marketing döntéshozókhoz, akik azokat a marketingtervezés, végrehajtás és irányítás területén hasznosítják.
Folyamata:
- A probléma tárgyának meghatározása
- A kutatási terv készítése
- Az adatok megszerzése, összegyűjtése, elemzése
- Kutatási jelentés készítése
Részei és jellemzése
- Belső adatszolgáltatás (befelé figyel)
A marketingvezetők által használt legalapvetőbb információrendszer a belső beszámolórendszer, amely tartalmazza a rendelések, eladások, készletek, kintlévőségek jelentéseit. Az információk elemzése biztosítja a marketingmenedzser számára a legfontosabb lehetőségek és problémák azonnali érzékelését.
Belső adatszolgáltatás két funkciót lát el:
- A marketinginformációs rendszer adatait eljuttatja a pénzügyi, a termelési, a fejlesztési és az anyagbeszerzési osztályokhoz,
- A pénzügyi, a termelési, a fejlesztési és az anyagbeszerzési osztályok adatait eljuttatja a marketingosztályra.
- Marketingfigyelő rendszer (kifelé figyel)
A vezetőket informálja a marketingkörnyezet mindennapos változásairól. Forrásai lehetnek a kereskedelmi képviselők, de a vezetők maguk is kialakíthatják saját marketingfigyelő rendszerüket, könyvekből, újságokból, tájékoztatókból, személyes tárgyalásokból.
A piaci információk több forrásból való rendszeres gyűjtését és azok tudatos összekapcsolását jelenti. A felderítés elsősorban a versenytársakra irányul, míg a piackutatás nem csak a versenytársakra, hanem a piac egészére kiterjed. - A marketingkutató rendszer
Mélyebb, eseti vizsgálatokra alkalmas. Az információk folyamatos tervezett gyűjtését, elemzését, értékelését és a konkrét piaci szituációkra vonatkozó legjobb vállalati döntések kidolgozását végzik - Marketingelemző rendszer