Ösztönzési rendszerek típusai

I. Hagyományos bérrendszerek:

1. Szenioriáson v. szolgálati idő szerinti: 

A dolgozók alapbére a szolgálati idő hosza szerint emelkedik. Főként a közszolgálat területén alkalmazzák.

Előnye:

  • Kiszámítható előmenetelt biztosít
  • Objektív
  • Nem vitatható, így a dolgozók kapcsolatát, együttműködését a bér nem zavarja
  • Könnyű megalkotni, adminisztrálni és ellenőrizni

Hátránya:

  • Nem ösztönöz  jobb eredményre, teljesítményre
  • Igazságtalan és demotiváló a mégis jobban teljesítőkkel szemben
  • Nem ad lehetőséget a gyors előrehaladásra, ezáltal a dinamikusabb munkaerőt nem vonzza

2. Érdem szerinti:

  • Sávos: Általában a magánszektorban használják, ahol a fizetés egy adott sávon belül a teljesítmény függvényében alakul.
  • Osztályos: Állami , köztisztség viselői szféráknak a fizetése. A dolgozókat osztályba sorolják és a bért is meghatározza

3. Változó mértékű bérezés:

Az idő múlásával a teljesítmény függvényében kap a dolgozó változó mértékű béremelést.

II. Teljesítményalapú ösztönző bérezés:

A javadalmazást az egyéni-; csoport-; vagy vállalati teljesítményhez köti, vagy esetleg ezek valamilyen kombinációjához.

1. Egyéni bónusz:

Az egyén teljesítményén alapul, az alapbéren felül fizetik ki bizonyos feladatok elvégzéséért. Kezdetben az üzletkötőknél alkalmazták.

Előnyei:

  • Jól meghatározott teljesítményhez, ill. jövőbeni célokhoz köthető → egyszerre jutalom és ösztönző is.
  • Nem válik az alapbér részévé
  • Az egyösszegű, nagyobb kifizetés sokkal elfogadottabb az alkalmazottak körében
  • Általában ösztönözhetők azok is, akik saját fizetési kategóriájukban már elérték a maximumot
  • Rugalmas
  • Könnyen kezelhető

Hátrányai:

  • Nehezen alkalmazható olyan munkakörökben, ahol az eredmény kevésbé kézzel fogható
  • Az egyéni eredményeket díjazza a csoportmunkával szemben
  • Háttérbe szorítja az innovációt, a fejlesztést azáltal, hogy az embereket mindig a legközelebbi feladatok elvégzésére ösztönzi

2. csoportos bónusz:

A jutalmakat egy projekt, vagy annak bizonyos fázisainak sikeres befejezéséhez, ill. egy csoportcél eléréséhez kötik.

Előnyei:

  • támogatja a csoportmunkát
  • segíti a csoportcélokat ott, ahol az eredmények nagyban függnek az együttes erőfeszítéstől
  • az egyéni jutalmazásnál méltányosabb azokon a területeken, ahol az eredményt mások teljesítménye is nagyban befolyásolja

Hátrányai:

  • csak ott alkalmazható, ahol ténylegesen együttműködő csoportok dolgoznak előre meghatározott feladatok elvégzésén
  • csökkenti az egyéni motivációt azáltal, hogy az egyéni és a jutalom között a kapcsolat csak közvetett jellegű
  • elősegíti olyan csoportszellem kialakulását, amely kifejezetten bünteti a gyengébben teljesítő dolgozókat

3. Vállalati teljesítmény alapú ösztönzés, nyerességrészesedés:

Célja: A vállalat és az egyén céljainak az összehangolása. A felosztható összeget vagy előre meghatározott formula alapján, vagy a menedzsment döntése alapján ill. a kettő kombinációja lapján számolják ki.

Fő típusai:

  • Készpénz (a profit egy meghatározott részét készpénzben fizetik ki)
  • Dolgozói részvény
  • Vegyes megoldás

Kiosztás módja:

  • Alapbér %-ában
  • Alapbér %-ában + a vállalatnál töltött idő
  • Alapfizetés + egyéni teljesítmény
  • Fix összeg

Előnyei:

  • Erősíti a dolgozók vállalattal való azonosulását
  • Növeli a dolgozók érdeklődését a vállalat ügyei iránt
  • Erősíti a menedzsment és a dolgozók közötti együttműködést
  • Kedvező képet ad a vállalatról a dolgozók felé
  • Jutalmazza az eredményességet azokon a területeken is, ahol a profit ciklikusan termelődik

Hátrányai:

  • Az erőfeszítés nem mindig áll arányban a jutalmazással
  • A kifizetések időben távoliak
  • A számítási rendszer nem mindig egyszerű és nem mindig könnyen érthető

III. Kompetencia alapú bérezés:

Egy inputorientációt jelent, vagyis a munkavégzéshez milyen kompetenciák (képességek) szükségesek.
Előnyei:

  • Az ösztönzéshez alkalmazott kompetenciamodell más emberi erőforrásrendszerhez is felhasználható
  • Jól használható olyan területeken, ahol az eredmények csak később mutatkoznak
  • Lehetővé teszi olyan területek mérését és értékelését is, ahol az eredmények döntően minőségi mutatókkal jellemezhetők
  • Fejlődésre összpontosít és ösztönöz

Hátrányai:

  • Viszonylag bonyolult, időigényes és drága az érvényes kompetenciamodell meghatározása
  • Nehéz a kompetenciák megbízható mérése
  • Nem elég körültekintő alkalmazása esetén a bérköltség aránytalanul megnőhet

Juttatások

Juttatások: A javadalmazások béren, nyereségrészesedésen felüli része.

Fajtái:

  • Nyugdíjbiztosítás
  • Személyes biztonság növelése (élet-; baleset-; eüi- biztosítás, táppénz)
  • Pénzügyi támogatás (kedvezményes vásárlási hitelek, áruvásárlási kölcsönök)
  • Személyes szükségletek kielégítése (pótszabadság, szabadnap…)
  • Vállalati gépkocsi
  • Egyéb juttatások (étkezési jegy, ruhapénz, mobiltelefon…)
  • Nem specifikálható juttatások (státusz, hatalom, elismerés…)

Ösztönzés speciális esetei:

1. Felsővezetők ösztönzése

  • Alapilletmény: aránya az összjövedelmen belül aránylag alacsony
  • Rövid távú ösztönzök: a jövedelem jelentős része, mely a vállalat teljesítményéhez kapcsolódik (éves eredményhez kapcsolódó prémium)
  • Hosszú távú ösztönzők:
    • részvényopció (USA, Francia-o., Hollandia)
    • részvénytulajdon (USA)
    • készpénz
    • fantomrészvény (tőkeleírás, részvényhatár-megerősítés
  • Juttatások

2. Külföldi kiküldöttek ösztönzése

  • Célországbeli ösztönzés: A kiküldött dolgozó fizetése a célország fizetéshez igazodik.
  • Anyaországbeli ösztönzés: anyaországbeli fizetésekhez igazodik.
  • Létfenntartási vagy mérlegelvű ösztönzés