Gyakorlatilag négy fő szakaszra bontjuk a munkafolyamatot, melyek megegyeznek a nemzetközi beutaztatás és kiutaztatás részeivel. Vagyis:
- Előkészítés
- Értékesítés
- Bonyolítás
- Elszámolás
SZERVEZETT BEUTAZTATÁS
- beutaztatást aktív turizmusnak nevezi → a beutazó turista költése a fogadó országnak devizabevételt jelent. A
- nemcsak a turizmusban közvetlenül érdekelt szolgáltatóknál, hanem a gazdasági élet számos területén , a kereskedelemtől a foglalkoztatásig jelentkezik többletforgalom.
- turisták csoportosan vagy egyénileg, szervezett vagy nem szervezett formában érkeznek
A beutazó utazásszervezés szereplői
- az utasok , akik minden esetben külföldi állampolgárok
- az utazásszervező vállalkozások, utazási irodák – egyrészről külföldi utazásszervezők és közvetítők, másrészről a magyar fogadóirodák, a hazai utazásszervezők
- a szolgáltatók – szálláshelyek, éttermek, programgazdák, autóbuszt kölcsönző vállalkozások….
Az utazásszervezés szereplői közötti kapcsolatokat szerződésekben rögzítik
A nemzetközi beutazási utazásszervezés munkafolyamata
- ELőKÉSZÍTÉS
A külföldi kereslet megismerése
- piackutató utazások
- részvétel nemzetközi szakmai kiállításokon, rendezvényeken
A rendelkezésre álló szolgáltatások felmérése
- ajánlható szállodák, éttermek
- programok, külön rendezvények, fesztiválok
Megállapodás a szolgáltatókkal
- szerződések megkötése
- előfoglalások biztosítása
Túraútvonalak megtervezése
- közlekedési eszközök létszám szerinti kiválasztása
- konkrét útvonal kijelölése figyelemmel az út-idő arányra, időjárási problémákra
- célcsoportok megválasztása ( kiknek szándékozunk eladni )
Kalkuláció elkészítése - az előkalkuláció
Célja : az egy főre számítandó kiajánlási ár meghatározása valamely konvertibilis pénznemben. Európába a kiajánlási árat EUR-ban, tengeren túlra USD-ban, az euróövezetbe nem tartozó európai országokba az euro mellett a nemzeti valutában ( pl. Nagy Britanniába GBP ) kell megadni.
- ÉRTÉKESÍTÉS
Az ajánlatok terítése
- bizalmas tarifák kiküldése
- partnerek felkeresése ( akviziciós utak ) vagy meghívása ( study tour keretében az árualap bemutatása )
- ajánlattevő levelek kiküldése
Megrendelések felvétele
- az írásban érkezett megrendeléseket rögzíteni kell, a szükséges szolgáltatásokat biztosítani
- a végleges válaszokat írásban visszaigazolni
- LEBONYOLÍTÁS
Szolgáltatások megrendelésének véglegesítése
- az ajánlattételkor tett előfoglalásokat véglegesíteni, elsősorban a szálláshelyeknél fontos, mert itt a kötbérmentes lemondási idő 15-30 nap ( egyéni vendégnél kevesebb 1-4 nap )
- éttermeknél menüsoros foglalások ( a menüegyeztetés miatt ! )
- programoknál, különösen ahol teljes, időpontra szóló összeállítást kértünk, a várt létszámot közölni
Forgatókönyv készítése
A forgatókönyv az idegenvezető részére készül, munkájának legfontosabb segédeszköze. Az utat szervező referens készíti.
Három részből áll:
1. rész Az út azonosító adatai
- a küldő iroda neve, címe, telefonja, referens adatai
- poziciószám
- az út megnevezése
- időpont , éjszakák száma
- szállás megnevezése
- ellátás ( teljes vagy félpenzió)
- létszám
- közlekedési eszköz ( saját busszal érkeznek vagy nekünk kell biztosítani)
- a busz vállalkozás neve, elérhetősége
- idegenvezető neve, telefonja
2. rész A út programja napra, órára lebontva
Követelmény , hogy világos, könnyen áttekinthető legyen. Az órák, napok jelölése a sorok elején , nem a szövegben !
- ELSZÁMOLÁS
Az idegenvezető elszámoltatása
- a csoport elutazása után elszámol a készpénzzel, számlákat mellékeli
- leadja az aláírt vouchereket,
- írásbeli jelentést készít, értékelve a szolgáltatók teljesítményét is ( a legjobb visszajelzés a további utak szervezése érdekében )
- ha az iroda alkalmaz az utasok felé érdeklődő kérdőíveket, ezeket is leadja
Elszámolás a szolgáltatókkal
Minden szolgáltató részletes számlát küld az irodának, melyet tételesen egyeztetni kell.
Ha nincs eltérés a megjelölt fizetési határidőig a kért összeget át kell utalni, késedelmes fizetés kötbért von maga után.
Elszámolás a küldő partnerrel
- ált. gyakorlat → partnereinktől előrefizetést kérünk, legalább az összeg 50 százalékáig.
- fennmaradó részt : érkezéskor bankcsekkel, vagy újra átutalással egyenlítik ki.
- végszámla kiállítása + elküldése minden esetben kell
- meg nem érkezett pénzek ( kinnlévőségek) tönkretehetik az iroda gazdálkodását, hiszen a szolgáltatóknak már fizetett, de a partnertől még nem érkezett meg az ellentétel.
Utókalkuláció elkészítése
- számlák megérkezése után a teljes csoportra készül
- összeveti az iroda → befizetett összegek és a szolgáltatók javára teljesített átutalások után képződött-e megfelelő árrés. - árrés feladata a vállalkozás költségeinek fedezése, újabb beruházások eszközlése és lehetőleg pozitív eredmény képződése
- árrés tömeg felülről számított 20 %-a , vagyis 25 % ÁFA az APEH- nak befizetendő.
- az utókalkuláció képet ad az irodának, hogy megfelelő utat állított össze, az előkalkulációban jól határozta meg a partner felé kiajánlott árat.
SZERVEZETT KIUTAZTATÁS
- iránya országhatáron kívüli, a turista diszkrecionális jövedelmét külföldön költi el, nemzetközi passzív turizmusnak nevezzük
A szervezett kiutazás lehet:
- csoportos
általában 15 fő feletti létszám, közös szervezett utazás
- egyénileg csoportos
ez az üdülésekre jellemző, amikor az utazás is sokszor egyénileg ( személygépkocsi, menetrendszerinti vagy charter járat ) történik előre lekötött kontingensekre
- egyéni ( néhány fő részére külön megrendelés )
A szervezett kiutaztatás utazásszervezésének munkafolyamatai:
1. ELőKÉSZÍTÉS
A kereslet alakulása
- gazdasági tényezők, jövedelmek, életszínvonal változása
- adminisztratív rendelkezések
- utazási szokások, divatirányzatok
- más utazási irodák ajánlatai ( konkurenciaelemzés )
A kínálat ismerete
- at uticélként kiválasztott terület partnerirodái, szolgáltatói ajánlatainak személyes tapasztalatokon nyugvó ismerete
- az uticél megközelíthetősége ( közlekedési eszközök, út-idő arány kialakítása, különösen az autóbuszos utazásoknál fontos )
repülős utaknál : közvetlen menetrendszerinti járat vagy átszállás lehetősége, esetleg
csak charterjárat igénybevétele
- Ajánlatkérés a fogadópartnertől
- több partnertől célszerű ajánlatot kérni
- formája levél vagy fax
- tartalma:
- tervezett létszám ( csoportos utazásnál az idegenvezető , buszos útnál a gépkocsivezető /k/ számának megjelölése )
- az utazás tervezett időpontja, időtartama , útvonala
- a közlekedési eszköz megjelölése, amivel a csoport érkezik
- a kért szolgáltatások mennyiségének és színvonalának részletezése
- esetleges külön igények kiemelése ( pl.: síbérlet, szakprogram, vásárbelépő, stb.)
A közlekedési eszköz biztosítása
- menetrendszerinti járatokra, elsősorban a légiközlekedésnél fontos, előzetes foglalás
- charter járatokra szerződés
- autóbuszos utakra megfelelő vállalkozó kiválasztása, díjtételek, feltételek rögzítése
Kalkuláció készítése
- Célja a részvételi díj megállapítása.
- Mindig egy főre készül.
- A csoportos költségek felmerülése miatt előre meg kell határozni az un. osztószámot, képzése általában a tervezett fizető utaslétszám 10 %-os csökkentése
2. ÉRTÉKESÍTÉS
Az utak kiajánlása
A programfüzet – az utazási iroda legfontosabb kiadványa. Készülhet egész évre szólóan,
téli-nyári utak bontásban, uticélok, közlekedési eszközök, az út jellege, stb. szerint
A szórólap – a másik közvetlen kiajánlási mód.
- 1-6 oldal terjedelmű, egyes utak vagy szériák propagálására szolgál
- tartalmi követelmények mint a programfüzetnél terjedelem függvényében
Az utazások értékesítése
- a pultos ügyintéző feladata
- Egyes kicsi irodában ez lehet az utakat szervező referens is.
- ő találkozik az utassal, ő képviseli az irodát,
- Az utazási irodák majd mindegyike a saját árualap ( vagyis amit ő szervezett ) mellett más irodák útjait is értékesíti
– ezt nevezzük idegen árualapnak. Előnye , hogy az utas szélesebb kínálatból választhat.
3. BONYOLÍTÁS
Lemondási határidőket figyelembe véve esetleges előfoglalások véglegesítése
Menetjegyek megrendelése , elhozatása
A forgatókönyv
- idegenvezető részére a forgatókönyvet elkészíteni.
- különbéség a beutaztató forgatókönyvhöz: a referens mellékletként átadja a vouchert ( készpénzhelyettesítő utalvány a partneriroda felé, mely igazolja felsorolva milyen szolgáltatást hány főre vehetnek igénybe ).
- 4 példányban készül → 2 pld. mindkét idvez aláírásával ellátva visszahozni
- Mellékletek átadása
repülő- , vonatjegy
- többpéldányos utaslista
- biztosítási igazolványok , ha az utasok nem kapták meg
Az idegenvezető felkészítése, eligazítás
- szóban felhívni a figyelmet biz. dolgokra (pl. valamely szolgáltatónál mire kell jobban figyelni, van-e a csoportban VIP vagy beteg vendég, milyen tapasztalatokkal jöttek haza az előző csoportok, stb. )
- fontosabb a telepített idegenvezető felkészítése:
- segít az elhelyezkedésben, a tartózkodás során rendelkezésre áll, bonyolítja a kirándulásokat
- első turnus előtt néhány nappal kiutazik, megismerkedik a szolgáltatókkal, programokkal
- kötelessége rendkívüli esetben a fogadópartnerral együttműködni
4. ELSZÁMOLÁS, ÉRTÉKELÉS
- Idegenvezető elszámoltatása – hazaérkezés után, jelentés leadása, leigazolt voucherek visszaadása, elszámolás a készenléti pénzzel , az út tapasztalatainak megbeszélése.
- Szolgáltatókkal – a közlekedési vállalkozások, fogadópartnerek megküldik a számlákat
→ Helyességükről meg kell győződni.
→ Fizetés átutalással az utazási vállalkozó számlavezető bankján keresztül történik
→ A külföldre átutalandó konvertibilis pénznemben kiállított számla devizaeladási árfolyamon átszámított forintértékét terheli a bank az iroda számlájára.
- Utókalkuláció
→ készítésénél összevetik a befizetéseket a tényleges ráfordításokkal
→ nem egy főre, hanem a teljes csoportra készül
→ végén kiszámolt pozitív vagy negatív árrés megmutatja az út eredményességét vagy ráfizetéses voltát.
→ Az árrésszint egy mutatószám, jelzi, hogy az árbevétel százalékban hány százalék a tervezett vagy tényleges árrés.
Képlettel: ___árrés_____ x 100 = árrésszint %
árbevétel