Kongresszusi turizmus:
A konferenciaturizmus az idegenforgalom egyik legdinamikusabban fejlődő szektorának számít.
A kongresszusi turizmus a minőségi turizmus legfontosabb ága.
A kongresszus olyan nagyobb szabású társas összejövetel, melyen azonos hivatású, közös érdeklődési körű résztvevők jelennek meg abból a célból, h szakmai tudásukat bővítsék és kicseréljék tapasztalataikat.
Magyarország, mint kongresszusi célország előkelő rangot vívott ki magának a nemzetközi mezőnyben. A társadalmi és gazdasági változások indukálják az itt megtartott összejöveteleket, a mi feladatunk az ehhez szükséges szakmai háttér biztosítása. Mo számára ez jelentős, mert kiemelkedő devizahozamot hoz és olyan vendégkört vonz ide, mely egyébként nem keresné fel hazánkat.
A kongresszusi piac 2 nagy területre osztható fel:
A, Szervezeti / szövetségi konferenciák és ülések
- nemzetközi, kormányközi szervezetek
- nemzetközi nem kormányközi szervezetek
- nem profitorientált szövetségek
- nemzetközi vallási és politikai szervek
- nemzetközi és helyi hivatalok
- nagy létszám (néhány ezer)
- ritka, hogy fizetnek a meghívottak részvételi díjat
B, Testületi ülések (corporate meetings)
- kis létszám
- vállalati ülések / találkozók
- incentív utazások
- eladást segítő szemináriumok (sales seminarium)
- tréning programok
- termékbemutatók
- részvényesek és igazgatók éves közgyűlései
- általában 80-100 fő, max. 200-300
A+B= rendezvényturizmus
Több mint 43ezer nemzetközi szervezet működik, mindezeket kiegészítik multinacionális cégek, szövetségek, nemzeti egyletek. Számuk állandóan változik, ezért a piac tartalékai nem meghatározhatóak.
ÁLTALÁNOS JELLEMZőK:
A, Szervezeti / szövetségi konferenciák és ülések
- nemzetköziség
- tolmácsolás iránti igény (szinkrontolmács)
- létszám max. 3000 főig
- nemzeti IFO-i hivatal segíti a lebonyolítást + anyagilag is érdekelt
- nagy szállásigény jellemzi
- sok szabadidős program kell
- szakmai találkozók a fogadóország résztvevőivel
- speciális bánásmód (nyelvismeret, ételek, szállások, programok)
- 3-5 nap (ha külföldi, szállásigény megnő)
Csökken a konferenciák időtartama (7 nap helyett már csak átl. 3-4 nap).
Jön a "slepp" is (családtagok, barátok, stb.) miattuk kellenek a szabadidős progik.
A legtöbbet ülésező szakmai konferencia minden évben az orvosoké, őket követik az építészek, tervezők, mérnökök.
A hosszabb üléseket kiállítások kísérik, nagy részüket Európa és Amerika sűrűn lakott városaiban tartják. Áltlb. helyi kongresszusi központokban, de lehet szállodákban, egyetemeken v máshol is.
A résztvevők negyede kísérővel utazik az ülésre.
Főszezon: május, június.
Kongresszusok gyakoriságának a helye
országok | városok | |
USA | 10,5 % | Párizs |
Anglia | 8,3 % | London |
Németország | 5,8 % | Genf |
Olaszország | 4,8 % | Brüsszel |
Magyarország | Róma |
Budapest a 16. helyen
B, Testületi ülések (corporate meetings)
- létszám ált. 60 főig
- résztvevők általában magas szintű vezetők
- ! => IGÉNY A LUXUS szintű elhelyezés és kiszolgálás
↓ - ! => VIP BÁNÁSMÓD a legmagasabb szintű vezetőkkel
- közös érdekek
- megfeszített ütemű munka
↓ - fokozott igény a kikapcsolódásra
- hölgyprogramok
- évente többször is lehetséges
- technikai háttér kiemelten fontos
Tendenciák:
- Az elmúlt években a testületi ülések száma növekedett, ennek oka a nemzetközi kapcsolatok kiterjedése és a gazdasági élet élénkülése. Nagyobb szerepet kapnak az ülések között.
- A rendezvényturizmussal foglalkozók évekre előre dolgoznak. Várhatóan növekszik az igény a nemzetközi találkozók iránt, amelynek legfőbb vonzereje a személyes találkozásokban rejlik.
- Az átlagos létszám csökkenni fog.
- Növekszik a tökéletes technikai felszereltség és kiszolgálás iránti igény.
- Az új technológiák fel fogják gyorsítani az infós folyamatot, azoké a jövő, akik otthon vannak a komputeres technikákban.
- A helyszínek kiválasztásában erősödik a biztonságos és politikailag stabil környezet fontossága, földrajzilag szélesebb körből lehet majd választani.
- A hangsúly a szolgáltatásokon és az infón lesz.
- Az üléseken kevesebb lesz az előadás és több a fórum és véleménycsere.
- A kongresszus szervezői szakma önálló életet fog élni, nagyobb elismerése várható.
Szervezési oldalról nézve:
A:
- komolyabb munka (hosszabb előkészületek)
- 1 – 2 évre előre
- kisebb profit várható
- homogénebb a társaság (színvonalkülönbség kisebb)
- fontos, h ajánlatunkkal kit célzunk meg, kik döntik el a soron következő találkozó helyszíneit
B:
- magasabb profit várható
- több vele a munka (VIP) egyéni (a résztvevőkkel)
- heterogénebb a társaság
Konferencia helyszínének kiválasztása
(és ami meghatározó)
- körülmények legyenek megfelelőek
(technika, biztonság, méret)
- fogadtatás milyensége
- az adott pénznem vásárlóereje (értéke) az adott helyen
- szálláshelyek minősége, lokalitása (ne legyen messze a rendezvény helyszínétől)
- szabadidős lehetőségek
- részvevők
- családtagok
pl.: ladies progik (akik kísérők, nem mennek az előadásokra → kísérőprogramok)
- szakmai tapasztalat
- meghívó cég részéről
- technikai lebonyolító részéről
- az adott hely imázsa (destination – image)
Motivációk
- információ
- szakmai kapcsolat
- nemzetközi kapcsolat
- továbbképzés
- kikapcsolódás
További jellemzők:
- átlagos időtartam: 3-5 nap
- általános infrastruktúra (ország, régió, adott hely)
- rugalmasság nagyon fontos
- összetétel
- 75% résztvevő
- 25% kísérő
rövidebb (1-2 nap) → kevesebb kísérő (mert minimális a szabadidő)
hosszabb → több kísérő
politikai eseményeknél 1 résztvevő 20 fős gárdával (pilóta, navigátor, testőr, stewardess, titkárok, család) érkezik
- felkészülési idő
lehet 4-5 év, de ez ritka (pl.: Olimpia), nagy rendezvényeknél 1-2 év
- szezonalitás:
- tavasz (márc., ápr., máj., jún.)
ősz (szept., okt., nov.) /jogászok –tél/
- költési összetételek
- szállás: 50% (extrém esetben 85%)
- étkezés: 22-23%
- szórakozás: 20%
- vásárlás: 6-7% (szervezőn keresztül beszerezhető)
- bevételek lehetnek
- kiállításokon történt értékesítés
(még mielőtt megnyitják a nagyközönség előtt) - belépőjegy bankett bevételek
- részvételi díjak
- technikai anyagok bérbeadása
- kiegészítő egyéb tevékenységek
20-25% árréssel érdemes dolgozni (betervezett profit)
- költségcsökkenést jelenthet
- állami (tág körű) támogatások
- minisztériumi támogatások
- cégek, magánszemélyek támogatása
- bevétel megoszlása
- részvételi díj: 38% (25-63)
- kiállítás: 20% (9-31)
- hirdetések: 5% (5-9)
- hozzájárulások: 10% (1-26)
- keretprogik, bankettek: 21% (10-33)
- lemondások
- 3 hónapon túl mindent vissza kell fizetni
- 3 hónapon belül: 80%
- 1 hónap: 40%
- 1 hónapon belül: 10%
- aznap (+1-2): 0%
erről tájékoztatást kell adni
PCO= Proffesional Congress Organiser
A kongresszus megszervezésére és lebonyolítására a PCO szakosodott. Egy komplex ülés megszervezése során a következőket kell nyújtania:
- Fogadás:
A delegátusok eljuttatása az országban lévő érkezési helyüktől a találkozás helyszínére.
- Ülésezés lehetősége:
Jól felszerelt ülésterem, a kiegészítő teremigényekkel, ahol a titkárság és a sajtó kap helyet.
- Fordítás:
Konferencia nyelvére való tolmácsolás, h mindenki értse.
- Elhelyezés:
Szálláslehetőség biztosítása igények szerint, lehetőleg az ülések helyszínéhez közel.
- Kiegészítő technikai szolgáltatások:
Pénzváltási lehetőség, utazási irodai szolgáltatás, eü szolg.
- Étkezés:
Kellemes környezetben, megfelelő időben, jól szervezet legyen.
- Társadalmi programok:
Kísérők idejének lekötéséről, ülések közötti szabadidő kitöltéséről gondoskodni kell.
8. Biztonság:
Rendkívül fontos tényező.
9. Formalitások:
Az országba való belépéshez szükséges dokumentumok, vízumok, vámelőírások.
Fontos:
- megbízó célját pontosan megérteni
- tanácsot adni, választási lehetőséget hagyni
- rugalmas változásokat kell időközben biztosítani
Fő feladata:
- kongresszus célkitűzését egyeztetni a megbízóval
- felelősség és feladatkörök meghatározása
- résztvevők számának és körének megállapítása
- költségvetés készítése (költség-részvételi díj / fő mennyi)
- lebonyolítás szervezése (jelentkezés - visszaigazolás)
- külföldi utazási irodák, légitársaságok bevonása a szervezésbe
- lebonyolítás kivitelezése
- kiértékelés
Fő részei:
SZAKMAI TITKÁRSÁG (A)
KONGRESSZUSI IRODA (B)
/kettő nem válik el élesen egymástól, átfedések/
B- kongresszus helyére kitelepült, ott működő egységek
A: SZAKMAI TITKÁRSÁG
- szakmai írásos anyagok
- szakkiállítások
- szakmai programok, előadások
- szakmai látogatások
- reklám- propaganda
- hírközlés
B: KONGRESSZUSI IRODA
- keret programok
- kísérő programok
- fakultatív programok
- utazás, transzfer
- szállás
- étkezés
- ügyvitel (pénzügy)
- technikai feltételek
A és B:
- levelezés
- nyomtatványok
- eszközök
- anyagok
- személyi feltételek
Kongresszust és konferenciát általában a zárás után szakkiállítás követ.
Szakkiállítás: szponzorálhatja is a rendezvényt, hatalmas bevételek, az adott termékek értékesíthetők. Helyszínen történő értékesítést is engedélyezhetnek: többet fizet.
Tárgyi feltételek:
- Egy konferencia szervezésénél adottságnak kell tekinteni egy ország 1-1 iparágban v tudományágban való nemzetközi élenjárását v egyéb elismeréseket, amelyek az adott országba vonzzák a szakembereket.
- A kongresszusi turizmus a fogadóképesség magas, luxus színvonalát követeli meg. Fontosak a minden igényt kielégítő létesítménye, pl. luxusszállodák, kongresszusi központok.
- A szervezett étkezések is csak kiemelkedő színvonalú éttermekben képzelhetők el.
- Fontos a transzfer magas szintű biztosítása is.
Személyi feltételek:
- A biztonságot nyújtó, pontos, magas színvonalú lebonyolítás a fontos. Előnyben vannak azok az utazási irodák, amelyek már jó referenciával rendelkeznek korábbi rendezvényeik alapján.
- Mindkét típusú rendezvény szervezőjének elhivatottnak kell lennie, aki időt, fáradtságot nem kímélve képes a rendezvény szervezésére, lebonyolítására és az elé táruló akadályok legyőzésére. Ezt a feladatot mint kutatást, hobbit és nem egyszerűen mint munkát kell ellátni.
- Rendkívül jó emberismerőnek és emberszeretőnek, kapcsolatteremtőnek kell lennie.
- A gyors döntési képesség és szervezőkészség, a felajánlható programlehetőségek ismerete alapvető követelmény.
Fontos, h a kongresszus az ajánlattételtől a befejezésig egy kézben legyen.
A megrendelők köre igen széles lehet, lehet belföldi és külföldi egyaránt.
A megbízás lehet állami, hivatalos, de gyakoribb a tudományos, kulturális intézetek, egyesületek, ipari vállalatok részéről történő felkérés.
A kongresszus elindítója lehet egy személy és közösség is.
A kongresszusok minden egyes résztvevőjét egyéni turistaként kell kezelni és a lehetőségekhez képest a legkülönbözőbb igényeket kell kielégíteni. Az egyéni megelégedettségről soha nem szabad elfeledkezni.
A kongresszus programja szakmai részből és a kikapcsolódást, szórakozást elősegítő egyéb rendezvényekből áll:
Szakmai rész:
- együttes plenáris ülések, előadások
- szűkebb körű szekciós ülések, konzultációk
- szakmai kirándulások, látogatások
- szakkiállítások és szakmai írásos anyagok
Keret – és kísérőprogramok:
- nyitó-, záróceremónia
- gálabankett v koktélparti
- koncertek, hangversenyek
- folklór műsorok
- kirándulások
- múzeumlátogatás
- városnézések
- fakultatív kirándulások
- fürdőlátogatások
- divatbemutatók
- kiállítások
- bevásárlás
- sportesemények
- hölgyprogik
A kongresszusok átlagos időtartama 4 nap, a szervezés és lebonyolítás átlagosan 2 évet vesz igénybe.
Kongresszusok előkészítő szakaszai:
- marketing tevékenység
- előkészítő megbeszélések, ajánlattétel
- szolgáltatások egyeztetése a partnerekkel
- programegyeztető tárgyalás a megbízóval
- költségvetés készítés, részvételi díj kiszámolása
- ajánlat, részletes javaslat a megbízó felé
- nyomtatványok tervezése és egyeztetése a megbízóval
- reklám-propaganda tevékenységek
- kiegészítő tevékenységek
Vége: ld. tételek gépelt rész
1. Észak-Magyarország
2. Tisza-tó
3. Észak-Alföld
4. Dél-Alföld
5. Budapest-Közép-Dunavidék
6. Közép-Dunántúl
7. Nyugat-Dunántúl
8. Dél-Dunántúl
9. Balaton
A Magyar Turizmus Rt. regionális igazgatóságai a RIB-ek Regionális Marketing Igazgatóságaiként végzik a munkájukat.
A 7 tervezési – statisztikai régióban működnek a fent megnevezett RMI-k, míg a Balatoni és a Tisza – tó vonatkozásában a regionális turisztikai projekt iroda.
A legismertebb hazai idegenforgalmi szakmai szövetségek, egyesülések
és néhány ismert rövidítés
- Idegenforgalmi Munkaadók Országos Szövetsége (IMOSZ)
- Magyar Fürdővárosok Szövetsége
- Magyar Szállodaportások „Aranykulcs” Egyesülete
- Magyar Szállodaszövetség (MSz)
- Magyar Természetbarát Szövetség (MTSz)
- Magyar Turisztikai Egyesület (MATUR)
- Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISz)
- Magyarországi Idegenvezetők Szövetsége (MISz)
- Magyarországi Ifjúsági Szállások Szövetsége (MISzSz)
Turisztikai Célelőirányzat
Þ Forrása: Költségvetés
(+ önkéntes adományok, korábbi hitelek visszafizetése)
Þ Célok: → innováció a turizmusban
→ idegenforgalmi vállalkozások humán erőforrás + informatikai fejlesztése
→ kis és középvállalkozások segítése
→ idegenforgalmi ágazat hatékonyságának és bevételeinek emelése
→ idegenforgalmi szolgáltatások színvonalának emelése
→ új munkahelyek teremtése
→ vidékfejlesztés
Þ Jogcímek: → megvalósíthatósági tanulmányok, rendezési tervek…
→ terület és termékfejlesztés, környezetvédelem
→ beruházások, infrastruktúra
→ marketingmunka
→ rendezvények támogatása
→ szakemberképzés
→ MT. Rt., OIB, pályázatkezelő szervek működési költségei
Þ Támogatás:
→ A támogatásból kizártak pl. csődeljárás, felszámolás alatt álló
szervezetek,
→ köztartozás esetén,
→ korábbi pályázati kötelezettség nem teljesítése
Þ Támogatás formái:
→ vissza nem térítendő támogatás
→ visszatérítendő támogatás
→ kamattámogatás
Þ Pályáztatás szabályai:
A rendelet részletesen előírja
- formanyomtatványok
- igazolások
- pályázati díj
- határidők
- elbírálási rendszer
- nyertes pályázat esetén: a szerződéskötés
pénzfolyósítás
teljesítményigazolás
elszámolás
A turizmus gazdasági jelentősége:
- a GDP 4,5 %-át adja, igy fontos szerepe van a gazd-ban
- Mo-n kb. 300-350 ezer ember dolgozik direkt módon az ifo-ban, több mint 1000 utazási vállalkozás működik
- az ifo:
→ vállalkozásélénkítő,
→ területfejlesztő,
→ innovációfejlesztő hatással bír,
→ húzóágazatnak számít
- ezenkívül kihivást jelent a helyi szolgáltatókkal szemben:
→ ezeket minőségileg + mennyiségileg fejlszteni kell
- kihívást jelent az infrastruktúra fejlesztére és a környvédelemre
- támogatja a helyi termékek előállítását
Az 5 legfontosabb hatása a turizmusnak:
- fizetési mérleg javítása - kiegyenlítési
- foglalkoztatási - jöveledemtermelési és elosztási
- termelési és értékesíti funkció