Napjainkban az idegenforglomban a fejlődő országok további erősödése tapasztalható

  • számukra a turizmus pozitiv tényező
  • devizabevételt hoz
  • gyorsítja az infrastruktúra fejlődését
  • munkahelyeket teremt
  •  hozzájárul a népek közötti kölcsönös megértéshez
  • Európában a legnagyobb fogadóországnak Franciaország számít (évi 70 millió turista) → de Spanyolország és Olaszország is egyre megközelíti ezt a számot
  • a küldőországok közül Németország az első → de kiutazók száma egyre csökken ( stay at home mozgalom miatt)
  • osztrákok 46 %-a utazik külföldre → erősödik az aktiv üdülési forma
  • angolok számára a 3 S a legfontosabb ( sun, sea, sand)
  • olaszok leginkább a „csináld magad utak” hívei

Európa kiemelt szerepet játszik az idegenforgalomban a következő pozitív tényezők miatt:

  • rendkivül változatos természeti kép
  • gazdag műemléki adottság
  • kulturális sokszinűség
  • turizmus minden ága itt fejlődött ki
  • fejlett infrastrukturális hálózat
  • fejlett belső turizmus
  • a jövőben viszont egyre több ország kezdi követni és beérni Európát → igy lehet hogy szerepe a világturizmusban csökkeni fog

Egy sváci felmérés szerint a főbb küldőországok ( Németország, Olaszország, Svájc) tendenciái a következők:

  • tendencia a közelség és az otthonosság felé → otthonos környezetbe irányuló gyors környezetváltoztatás
  • a presztízst adó fogyasztási célokhoz → márkák szerepe egyre nagyobb
  • a többszörös választási lehetőségre → „mind….. mind” fogyasztók – a legnagyobb választékot akarják, de nem mindig veszik igénybe
  • tendencia a belső értékekhez való orientálódáshoz
  • növekszik a kultúrafogyasztás, fokozódik a környezet iránti fogékonyság
  • keresik az egészség megóvását szolgáló kínálatot

WTO (World Tourism Organisation) előrejelzések szerint:

  • a jövőben egyre több lesz az emberek diszkrecionális jövedelme (gyorsabban akarják elkölteni)
  • új és speciális formák jelennek meg a turizmusban (szelíd turizmus, agroturizmus)
  • fogyasztók magatartása is megválozik: → ökológiai tudatuk megnő
  • környezetvédelemnek megnő a jelentősége
  • modern technika térhódítása, a számítógépes foglalási rendszerek erősödnek
  • fejlődés Kelet-Európában lesz a legdinamikusabb → 2010-re 1 milliárd turistaérkezéssel és 950 milliárd USD bevétellel számolnak
  • napjainkban Magyarország tranzitország → a turizmusból származó bevétele majdnem annyi mint a turizmus kiadásai
  • tranzit jelleg → abból adódik, hogy az ország kelet-nyugati illetve észak-déli áramlások találkozásánál fekszik → jelentős átutazó forgalmat biztosít
  • Magyarország sok vonzerővel rendelkezik (gyógy-termálfürdő, népszokások-hagyományok, természeti adottság) → DE! gyengeségek (rossz közbiztonság, ár-érték arány nem mindig megfelelő) miatt fennáll a veszély hogy a belföldi turizmus továbbra is válságban marad / konkurens területek nyernek teret

Állami szabályozás szerepe:

  • állam megfelelő turizmuspolitika kialakításával segítheti, fejlesztheti az idegenforgalmat
  • turizmuspolitika alatt: a turizmus tudatos támogatását és alakítását értjük → mely a közösségek részéről nyilvánul meg a turisztikai vonatkozású adottságok befolyásolásával
  • tehát a turizmus fejlesztésével kapcsolatos távlati célok együttese
  • a tudatos fejlesztést helyezi előtérbe (ez mérsékli az idegenforgalom nem kivánatos negatív hatásait – pl. környezetrombolás
  • meghatározó tényezői: → természeti → társadalmi → gazdasági → jogi tényezők → közlekedéstechnika → általános technikai fejlettség

A turizmuspolitika eszközei a következők lehetnek:

  • gazdasági eszköz: állami támogatás, adókedvezmény
  • társadalmi – kommunikatív: stay at home mozgalom
  • jogi: rendelkezések tilalmak
  • technikai: szállítóeszközök, létesítmények állapotellenőrzése
  • gyógyászati
  • rendészeti: építési, egészségügyi intézkedések

Az állam turizmuspolitikájának hordozói:

  • közgjogi testületek: állam, megyék, városok
  • magánjogi intézmények: szakmai szövetségek
  • akcióközösségek → idegenforgalomhoz közel álló képviselők

A gazdaságpolitika elsődlegesen az ország és a nép anyagi jólétének emelésére irányul → igy a turizmuspolitika ezen belülkiemelt szerepet tölt be

  • az idegenforgalom ugyanis több pozitiv funkciót lát el ennek érdekében :

→ fizetési – mérleg funkció → foglalkoztatási → kiegyenlítési → jövedelmtermelési