A verseny két vagy több szereplő bizonyos szabályok között zajló tevékenysége előnyszerzés céljából.
A verseny funkcióit 3 csoportba sorolhatjuk:
- Jóléti funkció – a fogyasztó választási lehetőségét jelenti a különböző termékek és szolgáltatások között
- Hatékonysági funkció – a verseny miatt a vállalatok arra kényszerülnek, hogy a lehető legolcsóbban, a legkisebb ráfordítással költséggel működjenek, hiszen a költségek alapvetően meghatározzák a piaci pozíciót
- Allokációs funkció – a verseny miatt a vállalatok arra kényszerülnek, hogy a rendelkezésre álló erőforrásaikat olyan termékekre és szolgáltatásokra kell hogy fordítsák, amire valós fogyasztói igény mutatkozik (ha nem lenne verseny nem lenne érdeke, hogy a fogyasztó azt kapja amit szeretne, mert úgy sincs más, konkurencia miatt viszont fontos, hogy a fogyasztó mit akar)
Verseny a fogyasztónak jó, mert a verseny miatt több termékből választhat, alacsonyabb áron. Verseny pozitív a fogyasztónak, vállalatok a verseny korlátozásában érdekeltek. Ezért különböző lépéseket tesznek pl.: összejátszanak
Emiatt védik a versenyt szabályok.
Versenyszabályozás:
A verseny fenntartása egy fontos dolog, tisztességtelen versenymagatartásról törvény is készült.
- Közérdek miatt – a verseny a gazdaság növekedését, fejlődését hozza magával, ezért közérdekből támogatott (új technológia, energiatakarékosság stb.)
- A többi piaci szereplő érdekében – az üzlet tisztességes megtartása
- piaci szereplők összejátszásának vagy a kartell tilalmának megfogalmazása
- gazdasági erőfölénnyel való visszaélés tilalma (monopóliumok a túlzott piaci méret, piaci részes miatt a többieket hátrányos helyzetbe tudja hozni pl.. csökkenti a felvásárlási árakat, árukapcsolást hajt végre)
- fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolásának tilalma, tilos a fogyasztót megtéveszteni, a termékről valótlant állítani
Versenystratégiák
Ezeket követhetik a vállalatok a piaci verseny során.
Michael Porter, versenynek a vállalatokkal kapcsolatos kategóriáit sok szempontból vizsgálja, ő is megalkotta a lehetséges versenystratégiákat:
Szerinte a versenyelőny 2 forrásból származhat:
- Költségelőny – olcsóbb, terméket legalacsonyabban előállító
- Különbözőség vagy termékdifferenciálás – termék más, jobb minőségű,
Ezt a két versenyelőnyt a piac méretével lehet kombinálni és a vállalat eldöntheti, hogy mekkora piaci szegmenst szeretne elérni. Ez alapján 4 versenystratégiát különböztet meg.
Költség | Különbzőség | |
Szűk piac | Költség fókusz vstr.: árérzéken fogyasztók, szűk szegmens | Megkülönböztető fókusz vstr.: egy terméken nagy a haszon, szűk piacon (luxus cikkek) |
Tág piac | Költségvezető vstr.: egy termékre jutó alacsony haszon mellet nagy volumenben értékesít, eimatt nagy a haszon (Tesco) | Megkülönböztető vstr: a termék különleges, jó minőségű, megbízható, széles fogyasztói kört ér el (autók - VW, mobil - Nokia |
GYÉMÁNT-modell:
Összegyűjti azok a legfontosabb befolyásoló tényezők, melyek a versenyképességre hatással. 4 nagy csoportját különbözteti meg a befolyásoló tényezőknek: (kettővel kiegészíti)
- Tényező ellátottság:
- Humán források (munkaerő, ára, mennyisége, képzettsége)
- Pénzügyi források, rendelkezésre áll-e, ha nem milyen feltétellel lehet igénybe venni.
- Természeti erőforrások (minősége, ára, földrajzi elhelyezkedés)
- Infrastuktúra (közlekedési és kommunikációs rendszer)
- Tudásbázis (tudományos, műszaki ismeretek birtoklása)
- Keresleti feltételek:
- Hazai, belföldi kereslet
- A hazai kereslet nemzetközivé tételének lehetősége
- Támogató – kapcsolódó iparágak:
Támogató: azok amelyek a vállalat számára a szolgáltatásokat, nyersanyagokat nyújtják (beszállítók)
Kapcsolódó: azok a vállalatok, akikkel megosztunk, koordinálunk tevékenységeket, ezzel költséget és kockázatot tud megosztani (közös fejlesztés, közös kutatás, közös beszerzés)
(Térségi bázis – földrajzi közelség, földrajzi koncentrációból eredő előnyök pl.: egy városban koncentrálódik a vállalt beszállítói és együttműködő intézményei, ktg.megtakarítás, információ megosztás, )
Klaszter: támogató és kapcsolódó iparágak, együttműködő intézmények és versenytársak földrajzilag koncentrált elhelyezkedése. - Vállalati stratégia: piacműködés, piacszerkezet – a vállalat céljához vezető út.
- +1: Kormányzat: kevésbé vállalat által alakított dolog. Gazdaságpolitika
- +2: Véletlen: pl. természeti katasztrófák, háborús konfliktusok, felfedezések, találmányok.