Európai Unió közösségi alapjainak ellenőrzése
A közösségi alapok kezelésére és ellenőrzésére az Európai Bizottság átfogó rendszert állított fel, mely azt hivatott igazolni, hogy a kedvezményezett állam a közösségi alapokkal megfelelően gazdálkodott, és az ellenőrzést is az előírások szerint követte nyomon.
A döntés értelmében:
- közösségi alapokból finanszírozott programok és műveletek ellenőrzését a közösségi alapokban részesülő államok hatáskörébe kell utalni
- fejleszteni kell az Európai Bizottság beavatkozását
Fentiek következményei a kedvezményezett államok számára az alábbiak:
- ezt az új irányvonalat be kell építeni az alapokkal történő gazdálkodást és ellenőrzést biztosító rendszer láncolatának egészébe
- a gazdálkodási eljárásmódokat oly módon kell optimalizálni, hogy azáltal az ellenőrzések minden szakaszában működőképesek legyenek
Új követelmények a közösségi alapokkal való gazdálkodás és azok ellenőrzése tekintetében
A pénzügyi ellenőrzésről szóló uniós jogszabály 3 kötelezettséget ír elő:
- A közösségi alapokkal való gazdálkodás ellenőrzését végző eszközrendszer megbízhatóságának erősítését.
- A kedvezményezett államok által végzett ellenőrzések mennyiségének növelését
- A végrehajtás alatt álló programok támogatását segítő közösségi alapok folyósítására irányuló kérelmek esetén a kiadások igazolását, illetve a programok lezárásakor a kiadásokat igazoló végső igazolás kiállítását.
Kapcsolódó alapelv:
az ellenőrzés fogalmának széleskörű elfogadása = jó pénzügyi gazdálkodás
Az átvilágítás
Az egyes európai országoknál szükséges egy bizonyos számú feladat elvégzése. E feladatok 3 egymástól elkülönülő, de mégis szorosan egymásba kapcsolódó funkciót foglalnak magukba:
- a projektek programozását és elbírálását
- a ténylegesen programozott projektek irányítását és nyomon követését
- az országos szinten megvalósítandó ellenőrzést
Szükséges, hogy az állam a szervezés terén megfelelő intézkedéseket hozzon, eljárásmódokat határozzon meg.
Az átmenethez szükséges kötelezően elvégzendő feladatok
A közösségi alapokkal való gazdálkodás és annak ellenőrzése az alábbi feladatok elvégzését feltételezi:
- Programozás terén: a javaslatok és projektek kidolgozása, a projektek elbírálása, a projektek kiválogatása, programozás, finanszírozás, kötelezettségvállalás
- Irányítás és nyomon követés terén: tájékoztatás minden egyes szakaszról, és az egyes szakaszok szükség esetén történő befolyásolásának képessége
- Ellenőrzés terén: az elvégzett szolgáltatás tényének megállapítása, a felmerült költségek igazolása, beható vizsgálat és ellenőrzés
Egy vezérlő monitoring-rendszer funkcionális alkotórészei.
Három funkció ellátását kell biztosítani:
- egy olyan funkciót, amely azonnal tájékoztatást biztosít:
- a programozási egységokmányban jóváhagyott uniós hitelcsomag felhasználásának helyzetéről
- a kiválasztott projektekről és azok pénzügyi kihatásairól
- az uniós és/vagy országos segélyek odaítéléséről szóló döntésekről
- az Európai Bizottság által már folyósított és bekönyvelt alapokról
- az Európai Bizottságnál elbírálás alatt álló segélykérelmekről
- egy riasztásra és/vagy önellenőrzésre szolgáló funkciót
- az alvó vagy hibás projektek felderítésére
- az egyes országok állami kiadásainak azonosítására
- az egyes műveletek ütemtervének betartására irányuló ellenőrzésre
- egy információ-visszajuttatási funkciót, amely
- áttekintést és tájékoztatást nyújt a nyomon követést végző bizottság számára
- menetközi és utólagos értékelésre ad lehetőséget.
Az elvégzett szolgáltatás tényének megállapítása
Az uniós segélyek odaítéléséről szóló döntések meghozatalakor egy állami szinten kijelölt országos szervnek ellenőrzést kell végeznie, amely a dokumentumok megtekintéséből és/vagy a helyszínen végzett ellenőrzésekből áll, és arról hivatott meggyőződni, hogy:
- fizikai értelemben a projekt csakugyan kivitelezésre került-e
- valóban megtörtént-e a bevételezett összeg által fedezett kiadások
- a művelet az előírtaknak megfelel-e
A kifizetés feltétele egy technikai, számviteli és pénzügyi jellegű igazolás kiállítása, amelyhez a következő ellenőrzések elvégzése szükséges:
- a kiadásokat igazoló dokumentumok ellenőrzése
- a bevételek ellenőrzése
- annak ellenőrzése, hogy a kiadások és bevételek egyeznek-e a programozott finanszírozási tervvel.
- annak vizsgálata, hogy létezik-e egy önálló analitikus könyvelés
- annak ellenőrzése, hogy az uniós segélyben részesülők megőrzik-e a könyvelési dokumentumokat
Technikai vizsgálat
A technikai vizsgálat során annak ellenőrzése folyik, hogy megtörtént-e a leszámlázott szolgáltatások teljesítése, és hogy azok megegyeztek-e az előírásokkal.
A vizsgálat területei:
- a társfinanszírozással fedezett beruházások, tanulmányok megléte
- összehasonlítás az eredeti fizikai mutatókkal
- annak ellenőrzése, hogy létrehozták, illetve fenntartották-e azokat a munkahelyeket, amelyeket az eredeti kérelem is megfogalmaz
A közösségi alapokból finanszírozott programok értékelése
Célkitűzések:
- Szakmai, etikai célok: számot kell adni az adminisztratív és politikai vezetőknek, valamint az állampolgároknak
- Gazdálkodási célok: javítani kell a gazdálkodás eszközrendszerét
- Döntési célok: a kivitelezési minták pénzügyi korrigálása, programozott műveletek megfelelő korrigálása, a projektek fizikai értelemben történő korrekciói
- Tanulás, adottságok felhasználása: partneri közreműködés, a program elsajátítása
Az értékelés folyamata:
- A programok előkészítésének értékelése: a kiinduló helyzet, a célkitűzések, a stratégia, a kifejlesztett eszközök felmérése
- Az előrehaladás értékelése, a programok megvalósulásának vizsgálata: a munkálatok előrehaladtának értékelése, a programok megfelelő korrigálása, a döntéshozók megfelelő vezérlési eszközzel való ellátása
- Értékelő mérlegek készítése: a hatékonyság értékelése, az eredményesség értékelése
A kockázatok vizsgálata
Az uniós alapokból társfinanszírozott projekt számos kockázatnak van kitéve, ezért kell elvégezni azok vizsgálatát.
A kockázatoknak az európai uniós alapokból finanszírozott programok esetében 3 fő kategóriája van. Ezek:
- a minőségbeli elégtelenség kockázata: ami az európai programokat eltérítheti az eredeti tárgyuktól
- pénzügyi kockázat: amely példát adhat az állami és/vagy európai hitelek helytelen felhasználására
- annak kockázata, hogy nem tartják be az európai és/vagy országos jogszabályokat
A társfinanszírozásban részesülő projekt ki nem elégítő minőségével és annak elbírálásával járó kockázatok lehetnek:
- technikai kockázatok
- a kedvezményezettektől eredő kockázatok pl: a végső kedvezményezett nem képes megvalósítani a projektet
A pénzügyi kockázatok lehetnek:
- a pénzügyi tervet valamely szereplő miatt nem zárták le
- a költségeket nem megfelelően állapították meg
- a kedvezményezettek számláinak nem megfelelő átláthatósága
- túlfinanszírozás
Szabályossági, jogszerűségi kockázatok:
- az érvényesített programozási dokumentumokban megállapított rendelkezések be nem tartása
- az európai szabályozások be nem tartása pl: közös agrárpolitika