Sales Promotion (SP):
Olyan tevékenységek összessége, amik a fogyasztók, vagy a kereskedők vásárlásait hivatottak növelni, de nem tartoznak sem a reklám, sem a személyes eladás kategóriájába, sem pedig a PR kategóriájába. Piacbefolyásolási eszköz, ami az érékesítésre hat, a vevő viselkedését rövid idő alatt és rövid távra változtatja meg. A kereslet azonnali aktivizálódását segíti elő. Elsősorban kereskedelmi támogatás és csak másodsorban kommunikáció, de többségében csak a kommunikáción keresztül működik.
Az eladásösztönzést fejlődését magyarázó tényezők:
- Törekvés a gyors rövid távú eredményre
- Változó tulajdonságú fogyasztók megnyerése (nekik erősebb az érdeklődésük a kedvezmények iránt)
- Piaci túlkínálatban való mozgás
- Növekvő reklámköltségek miatti új módszerek keresése (ha a hagyományos reklámot a SP-vel összekapcsolunk nagyobb eredményt érhetünk el)
Az eladásösztönzés :
• segíthet eladni
• segíthet megtartani a jelenlegi fogyasztókat
• növelheti az eladás gyakoriságát
• növelheti az egy kontraktusra jutó leadott mennyiséget
• segítheti az értékesítési csatorna támogatását
• nem tud változtatni a fogyasztók attitűdjein
• nem tud hanyatló eladási trendeket megváltoztatni.
Az eladásösztönzés részaránya marketingkommunikáción belül egyre nagyobb mértékben nő a reklám rovására.
Az eladás ösztönzés rendszere, módszerei : az eladásösztönzés, csak a vásárlással együtt juttatja valamilyen többlethez a vevőt.
eladasosztonzesrendszere.jpg
1) Kereskedői eladásösztönzés : célja a termelő termékeinek kereskedők általi vásárlásának ösztönzése, vagy segítése. Eszközei lehetnek :
• tájékoztató kiadványok
• kereskedők részére szervezett találkozók, konferenciák, továbbképzések
• információs szolgálat
• árubemutatók
• eladástér kialakításában nyújtott segítségek (display, sztenderek, hűtőládák stb.)
• eladási akciók (kereskedői pontgyűjtő akciók)
2) Fogyasztók ösztönzése a kereskedő által
• összeállítással, kínálással és használattal való árubemutatás
• árengedmények
• eladás közbeni szolgáltatások
3) Fogyasztók ösztönzése a termelő által
• árukapcsolás
• mintaküldemény
• ajándék, ingyenes csomag, jutalom
• vásárlási utalvány, kupon
• fogyasztói versenyek, nyereményjáték, sorsolás
4) Eladószemélyzet ösztönzése (ügynökök támogatása)
Public Relations (PR) fogalma : olyan interaktív kommunikációs tevékenység melynek célja a vállalkozás és környezete közötti bizalom kiépítése és folyamatos ápolása. A PR a célcsoportok tekintetében két alapvető területre terjed ki :
• a vállalkozás belső kapcsolatrendszerével kapcsolatos PR tevékenység
• a vállalkozás külső kapcsolatrendszerével kapcsolatos PR tevékenység
Belső PR : alanyai lehetnek a vállalat belső érintettjei, dolgozók, családtagjaik, tulajdonosok, képviselő, tanácsadók és mindazok akik a belső érdekkapcsolatok szféráját képezik.
Külső PR : alanyai szerint további két csoportra bontható
a) funkcionális kapcsolatok szervezése olyan célcsoportok irányába, akik a cég mindennapi élete során kerülnek kapcsolatba a céggel. Ilyen csoportok lehetnek :
• fogyasztók (felhasználók)
• szállítók
• egyéb partnerek
• pénzintézetek
• iparági és szakmai irányítás
• érdekképviseletek
b) közönségkapcsolatok
• helyi és országos környezet
• helyi önkormányzatok
• tömegkommunikációs médiumok képviselői
• társadalmi szervezetek
PR eszközei : a közönségkapcsolatok eszközrendszere nagyjából megegyezik a reklámeszközökkel, legalábbis formájukat tekintve, azonban tartalmilag azoktól elkülönül. A PR-ben a legfontosabb szempont a bizalom megnyerése, ezért a szövegei hosszabbak, részletesebbek mint a reklámok esetén. PR eszközei lehetnek :
• szóbeli eszközök (előadás, TV adás)
• írásbeli eszközök (pl. reklámcikk)
• akciók, rendezvények, alapítványok, segélyek stb.
PR folyamata :
• információk beszerzése a közönség elvárásairól és véleményéről
• ezen információk összevetése a saját céljainkkal
• vállalkozás tevékenységének alakítása úgy, hogy a célközönség véleményét (vállalati imázs) az elvárt irányba fejleszthesse
• közönség tájékoztatása a cselekvéseinkről
• információk gyűjtése visszacsatolásként
PR sajátosságai :
• hatása csak hosszú távon mutatkozik meg, ezért viszonylag folyamatosnak kell lennie
• kétirányú információáramlást feltételez
• csak közvetetten mutatkoznak hatásaik
• nincs szűk célcsoportja