Kommunikációs folyamat:

Az alábbi ábrán bemutatott nyolc eleme van:

Marketingkommunikációs folyamat

  • Kibocsátó: az a fél aki üzenetet küld a másiknak
  • Kódolás: az üzenet lefordítása a reklámeszköz nyelvére
  • Üzenet: azon értelmes szimbólumok összessége, amit a küldő küldeni akar
  • Dekódolás: az üzenet lefordítása a befogadó nyelvére
  • Befogadó: az üzenet szándékolt fogadója
  • Válasz: a befogadó reakciója az üzenetre
  • Visszacsatolás: az a válaszlépés, amit a befogadó a üzenet hatására tesz
  • Zaj: nem tervezett torzulás a kommunikációs folyamatban

A közönség tagjai három ok miatt nem kaphatnak meg egy üzenetet, vagy sérülten kaphatják meg:

  1. Szelektív figyelem (ami miatt nem minden üzenetet érzékel az ember)
  2. Szelektív torzítás (ami miatt a befogadó az üzenetet úgy torzítja, ahogyan hallani szeretné)
  3. Szelektív emlékezet (ami miatt csak a célba ért üzenetek kis része raktározódik el)

Ahhoz, hogy egy kommunikáció eredményes legyen Cartwright szerint az alábbi négy dolognak kell mindenféleképpen megtörténnie:

  1. Az üzenetnek el kell érnie a befolyásolni kívánt személyt
  2. Ha elérte az üzenet az érzékszerveit, akkor személy kognitív struktúrájává kell válnia
  3. Hogy a tömegbefolyásolás hatására adott cselekvés induljon el, akkor a cselekvést a személyt célmegvalósító rendszerébe kell illeszteni
  4. Az adott cselekvés eléréséhez adott pillanatban a személy magatartását megfelelő kognitív és motivációs rendszernek kell irányítania

A marketing kommunikáció lényege, hogy a vállalatoknak kommunikálniuk kell a leendő fogyasztóikkal, hogy megismertesse őket új termékeikkel, vagy ösztönözze őket a meglévő termékeik vásárlására.

A marketing kommunikációs mix négy fő részből áll:

  • Reklámozás (promóciós elképzelések nem személyes bemutatása)
  • Értékesítés ösztönzés (termék vagy szolgáltatás megvételére történő rövid távú ösztönzés)
  • Propaganda, Public Relations (termék, szolgáltatás vagy vállalat népszerűsítése nem személyes módon, fontos hírek közzétételével vagy a vállalat kedvező bemutatásával, PR)
  • Személyes eladás (egy vagy több vevővel folytatott társalgás közbeni szóbeli bemutatás eladási szándékkal)

Promóciós program meghatározásának szakaszai:

  1. Célközönség és jellegzetességeik meghatározása (beleértve azt a képet is, amit a célközönség a termékről kialakított)
  2. Meg kell határozni a kommunikáció célját (megismertetni, megkedveltetni, tájékoztatni, márkapreferenciát alkotni, meggyőzni vagy vételre buzdítani akarunk-e)
  3. Meg kell tervezni az üzenetet, a hatékony tartalmat, szerkezetet és formát
  4. Ki kell választani a kommunikációs csatornát, a személyeset és a nem személyeset is.
  5. Meg kell állapítania teljes promóciós költségvetést. Erre négy általános módszer van:
    • Lehetőségek módszere (annyit teszünk, amennyi pénzünk van)
    • Árbevétel százaléka módszer
    • Versenytárssal egyenlő módszer
    • Cél és feladat módszer
  6. Promóciós költségvetést fel kell osztani a fő promóciós eszközök között, amit olyan tényezők befolyásolnak, mint a toló ill. húzó stratégia, a vásárlói készenlét állapota és a termék életgörbékének helyzete.
  7. Meg kell figyelni, hogy a piac mekkora része tájékozódott a termékről, hányan próbálták ki, hányan vannak vele megelégedve.
  8. Végül minden kommunikációt koordinálni kell a következetesség, a jó időzítés és a költséghatékonyság érdekében.