A magyarországi kiskereskedelemben megfigyelhető főbb tendenciák:

  • Tőkehiány miatt a külföldi nagy kereskedelmi társaságok térnyerése a hazai kereskedelmen belül (pl. METRO, REWE, TENGELMANN)
  • A kereskedelem nagyfokú koncentrálódása (pl. METRO, SPAR), hipermarketek megjelenése
  • Bevásárlóközpontok megjelenése (pl. POLUS) ezzel együtt a bevásárlási szokások nagymértékű megváltozása
  • A hipermarketek és a bevásárlóközpontok miatt a hagyományos kiskereskedelmi egységek ellehetetlenülése. Ezen okok miatt az életbemaradás egyedüli lehetősége a szakosodás, vagy pedig a beszerző társaságok kiépítése (pl. CBA)
  • Diszkontok erőteljes növekedése (pl. PROFI, Penny Market)

Közvetlen értékesítés: 

Közvetlen értékesítés során a potenciális vásárlókat a közvetlen értékesítők valamilyen módon közvetlenül keresik fel. A kapcsolat felvétele többféle módon lehetséges.
Ilyen kapcsolatfelvételi módok lehetnek:

  • Személyes megkeresés
  • Telefonos értékesítés
  • Direct-response kuponok
  • Direct-mail
  • Teleshopping

Nagyon sokszor a direkt marketing is működik ilyen esetekben, hiszen nem csak a terméket viszik el ilyen módon a vevőhöz, hanem a reklámot is (elsősorban a teleshopping esetében) A direkt marketing a reklámozás és a személyes eladás összekapcsolása. A személyes eladás folytatói lehetnek: ügynökök, áruterítők, disztribútorok (pl. AVON).

Direkt marketing főbb megjelenési területei:

  • Csomagküldő kereskedelem: katalógus útján értékesítik az árut, amit postai úton szállítanak el a megrendelő otthonába.
    Jellemzői:
    • Nincs területi határa
    • Költségeket lehet vele megtakarítani, hiszen elég csak a katalógusban bemutatni a termékeket, nem kell eladó személyzetet fenntartani
    • Nem lehet az árakat könnyen megváltoztatni (beszerzésnél lehet akadály)
    • Permanens árukészlet kell, hogy legyen
    • Nehéz a megfelelő szegmenst megválasztani, ezért elsősorban olyanoknak küldik a katalógust, aki már rendelt katalógusból
    • Kényelmes a vevők számára
    • Komoly garanciális hátteret igényel
    • Sok a kókler
    • Direct marketing - személyes eladás: valamely forgalmazó kiképzett disztribútorok útján értékesíti a termékeit. Jellemzői:
      • Esetenként rendkívül nagy eladói hálózat
      • Azonnali reagálás a vevő igényeire
      • Exkluzivitás érzete
      • Olcsó terítési forma
      • Oktatásnak nagy a jelentősége
      • MLM - Multi level marketing: a direkt eladást ötvözi a hálózatépítés olyan eszközével, ahol a hálózat tagjai szereznek új eladókat, akik az ő irányításuk alatt dolgoznak. Piramis módszer.
        Jellemzői:
        • Gyors fejlődése a hálózatnak (AMWAY)
        • Nincs szükség költséges oktatásra, mert ezt a tagok saját érdekeik alapján elvégzik
        • Nagyon nagy árrést kell szétosztani esetenként
        • Nagyon sok belépő kényszervállalkozó, ezért komolytalan a munkájuk sokszor