A magyarországi kiskereskedelemben megfigyelhető főbb tendenciák:
- Tőkehiány miatt a külföldi nagy kereskedelmi társaságok térnyerése a hazai kereskedelmen belül (pl. METRO, REWE, TENGELMANN)
- A kereskedelem nagyfokú koncentrálódása (pl. METRO, SPAR), hipermarketek megjelenése
- Bevásárlóközpontok megjelenése (pl. POLUS) ezzel együtt a bevásárlási szokások nagymértékű megváltozása
- A hipermarketek és a bevásárlóközpontok miatt a hagyományos kiskereskedelmi egységek ellehetetlenülése. Ezen okok miatt az életbemaradás egyedüli lehetősége a szakosodás, vagy pedig a beszerző társaságok kiépítése (pl. CBA)
- Diszkontok erőteljes növekedése (pl. PROFI, Penny Market)
Közvetlen értékesítés:
Közvetlen értékesítés során a potenciális vásárlókat a közvetlen értékesítők valamilyen módon közvetlenül keresik fel. A kapcsolat felvétele többféle módon lehetséges.
Ilyen kapcsolatfelvételi módok lehetnek:
- Személyes megkeresés
- Telefonos értékesítés
- Direct-response kuponok
- Direct-mail
- Teleshopping
Nagyon sokszor a direkt marketing is működik ilyen esetekben, hiszen nem csak a terméket viszik el ilyen módon a vevőhöz, hanem a reklámot is (elsősorban a teleshopping esetében) A direkt marketing a reklámozás és a személyes eladás összekapcsolása. A személyes eladás folytatói lehetnek: ügynökök, áruterítők, disztribútorok (pl. AVON).
Direkt marketing főbb megjelenési területei:
- Csomagküldő kereskedelem: katalógus útján értékesítik az árut, amit postai úton szállítanak el a megrendelő otthonába.
Jellemzői: - Nincs területi határa
- Költségeket lehet vele megtakarítani, hiszen elég csak a katalógusban bemutatni a termékeket, nem kell eladó személyzetet fenntartani
- Nem lehet az árakat könnyen megváltoztatni (beszerzésnél lehet akadály)
- Permanens árukészlet kell, hogy legyen
- Nehéz a megfelelő szegmenst megválasztani, ezért elsősorban olyanoknak küldik a katalógust, aki már rendelt katalógusból
- Kényelmes a vevők számára
- Komoly garanciális hátteret igényel
- Sok a kókler
- Direct marketing - személyes eladás: valamely forgalmazó kiképzett disztribútorok útján értékesíti a termékeit. Jellemzői:
- Esetenként rendkívül nagy eladói hálózat
- Azonnali reagálás a vevő igényeire
- Exkluzivitás érzete
- Olcsó terítési forma
- Oktatásnak nagy a jelentősége
- MLM - Multi level marketing: a direkt eladást ötvözi a hálózatépítés olyan eszközével, ahol a hálózat tagjai szereznek új eladókat, akik az ő irányításuk alatt dolgoznak. Piramis módszer.
Jellemzői: - Gyors fejlődése a hálózatnak (AMWAY)
- Nincs szükség költséges oktatásra, mert ezt a tagok saját érdekeik alapján elvégzik
- Nagyon nagy árrést kell szétosztani esetenként
- Nagyon sok belépő kényszervállalkozó, ezért komolytalan a munkájuk sokszor