Marketing csatornapolitika:

Azon döntések összessége, amik lehetővé teszik, hogy a termékek a termelőtől a fogyasztóig eljussanak valamint biztosítják és meghatározzák ennek útjait és módszereit.

Disztribúció (értékesítés):

Az a folyamat, amelynek során a termékek a termelőtől a fogyasztóig eljutnak.  A résztvevők összességét és az általuk ellátott feladatok összességét disztribúciós rendszernek nevezzük.

A disztribúciós rendszer alrendszerei a következők:

  • Értékesítési csatorna (akvizíciós disztribúció): célja a kereslet feltámasztása és a termékek értékesítése. E cél érdekében különböző jogi és gazdasági folyamatok zajlanak le.
    Az értékesítési csatorna szereplői lehetnek:
    • Termelők értékesítési szervezetei
    • Viszonteladók
    • Áruközvetítők
    • Végső fogyasztók
    • Reklámügynökségek
    • Bankok
    • Egyéb hitelintézetek
    • Fizikai elosztás csatornái (logisztikai disztribúciós rendszer) : alapvető célja és feladata a értékesítésre kerülő áru készletezése és eljuttatása a megfelelő helyre a megfelelő időben. Ennek érdekében fuvarozási, raktározási, árumozgatási, merchandiser feladatokat kell ellátni. E tevékenységek racionális szervezése a költségek csökkentését eredményezi.
      A logisztikai disztribúciós rendszer elemei:
      • Termelővállalat
      • Szállítmányozók
      • Raktározási vállalatok
      • Viszonteladó raktárai és üzletei

A disztribúciós rendszerben a fizikai elosztást nagymértékben befolyásolja az értékesítési csatorna kiépítettsége, vagyis a két alrendszer egymással összefügg.

A fogyasztási cikkek áramlásában az alábbi pontok különböztethetők meg:

  • Termelő
  • Nagykereskedő
  • Kiskereskedő
  • Értékesítési út

Az értékesítési rendszerben az alábbi áramlásokat kell megkülönböztetni, amik pontos módja az értékesítési út megválasztásától függ:

  • Termék áramlása (egyik pontról a másikra): logisztikai feladat
  • Áru tulajdonjoga (eladótól a vevőig): a tulajdonjog mozgásának elsősorban a kockázatvállalás szempontjából van nagy jelentősége
  • Pénz (az áru ellenértéke): elsősorban pénzügyi jellegű feladat. A tulajdonjog megváltozását követi
  • Információ: magában foglalja a rendelés lebonyolítását, annak visszaigazolását, az ajánlatkérést és ajánlatadást, az információcserét és a szisztematikusan gyűjtött piaci információk mozgását

A klasszikus út:

Klasszikus út