Az ellenőrzés a menedzsmenti folyamat fontos része, amely a folyamat minden elemében szükséges. A menedzsment kötelessége a vezetése alá tartozó szervezet tevékenységének rendszeres ellenőrzése. 

A szervezet működése és az ellenőrzés kapcsolata

Az ellenőrzés a tervezett és a tényleges állapot összehasonlítása, az eltérés megállapítása, valamint az összehasonlítás ereményének értékelése. Ha a vezető jó feltételeket teremt a munkavégézésben, az ellenőrzés nem más, mint a jól végzett munka megállapítása. Az ellenőrzés hiánya viszont egyszerűen kötelezettségmulasztás a menedzser munkájában.
Az ellenőrzés célja a gazdálkodó szervezeteknél a következő:

  • a tevékenység elemzésének és értékelésének megalapozása
  • a hatékony működés elősegítése
  • a valós eredmények és a tetszetős látszatok megkülönböztetése

Az ellenőrzés annak céljától függően kiterjedhet az egész szervezetre, vagy csak bizonyos szervezeti egységek, munkafolyamatok, eseti döntések ellenőrzésére. Az ellenőrzés történhet a vizsgálat helyszínén, de az ellenőrzés területétől függően dokumentációk alapján is megoldható.

Belső ellenőrzés

Az ellenőrzést végezheti a menedzsment vagy megbízott munkatársai. Ezt belső ellenőrzésnek nevezzük.
Külön megemlíthetjük a belső ellenőrzésnek azt a formáját, amikor a tulajdonosi cég és a munkaszervezeti funkció különválik.
A gazdálkodó szervezetek munkájára vonatkozó belső ellenőrzés a következőket vizsgálhatja:

  • az árbevétel alakulását a bázis- és a tervidőszakhoz képest
  • az árbevétel összetételét, hogy mennyiben felelt meg a fogyasztók igényeinek
  • az üzlet- és árpolitikai célkitűzések megvalósítását, a határidők betartását
  • az üzemeltetés színvonalát, a technológiai fegyelmet
  • a munkaügyi szabályok betartását
  • a különféle ráfordításokkal való takarékos gazdákodást
  • az eszközök állagmegóvását
  • a tárolás, raktározás szakszerűségét, a selejtek alakulását
  • a bizonylati rend és az okmányforgalom érvényesülését
  • a leltáreredmények alakulását
  • a belső és külső szabályok betartását.

A belső ellenőrzés egyik sajátos típusa az önellenőrzés, amikor az ellenőrzést a menedzsment önmagán gyakorolja. Filozófiája azon alapszik, hogy nincs tévedhetetlen ember, aki dolgozik, hibát is vét.
Az önellenőrzés módjai a következők:

  • a határidő szorosságától függően egy-egy eltervezett utasítása vagy döntésre többször is vissza kell térni, hogy "érjen" az elképzelés
  • hasonló problémák felmerülése estén a menedzsment konzultál más szervezet vezetőivel, szakértőivel
  • a menedzsment egy-egy probléma megoldásakor támaszkodjon régebbi tapasztalatokra.

Külső ellenőrzés

A vállalkozások külső ellenőrzését az erre feladatra szakosodott szervezetek végzik, amelyek feladatait, elllenőrzési módszereiz az ellenőrző szerv határozza meg. A vállalkozás vezetjének a külső ellenőrzéshez alkalmazkodnia kell, elsősorban minden dokumentációt rendelkezésükre kell bocsátani, segíteni kell a vizsgálatok végzők munkáját.