A vásárlás indítékai: azt jelenti, hogy milyen előnyöket keres, ill. vár el a termék megvásárlástól vagy a szolgáltatás igénybevetésétől.
Vásárlási szokások: vásárlás gyakorisága, tétel nagysága, vásárlási körülményekkel szembeni követelmény.
Marketingkommunikáció: Az a tevékenység, amely elősegíti "logisztikai rendszerbe rendezi" a vállalkozás árainak, szolgáltatásainak eladását, a vállalkozás kedvező megítélése.
A vállalkozás vezetőinek és alkalmazottainak tudatosan törekedniük kell arra, hogy
- az adott áru a piacán saját részesedésük növekedjen
- figyelmet keltsenek a vállalkozás termékei iránt
- cselekvésre késztessék vevőiket
A marketing eszközei
- reklámozás
- eladásösztönzés
- PR tevékenység
- arculatkialakítás
Reklámozás
Logisztikai rendszerszemléletben a reklámoknak több funkciója van. Ha valamelyikről megfeledkezik a váll, a reklámozás eredményességét rontja. A piacra való betörést, a figyelemfelkeltő, tájékoztató reklám szolgálja. A piacon való megerősödéséhez, az ottmaradáshoz elengedhetetlen a folyamatos emlékeztető és megerősítő reklám.
Funkciói
- tájékoztató: minden reklám tájékoztat
- befolyásoló: nem a termék tulajdonságainak részletes ismertetése hat a vásárlókra, hanem azoknak az előnyüknek hangsúlyozása, amit a felhasználónak nyújtanak.
- emlékeztető: érdeklődés fenntartása, a figyelem ébren tartása, felejtés érdekében fontos
- megerősítő: fontos követelmény a reklámmal szemben az igazmondás, valóságnak megfelelő adatok közlése, az áru túldicsérése veszélyes.
Reklámhordozók: a reklámszünet közvetítésére alkalmazott eszközök. Pl.: plakát, szórólap, prospektus.
Fontos mindezek kiválasztásánál
- kinek szól a reklám
- milyen összeget képes reklámozásra fordítani
- milyen a forgalmazott termék reklámigénye
- hol helyezkedik el a reklámozás
- milyen vásárlói kört akarunk meghódítani
A reklámozás jellemzői
- egyirányúság
- tömegszerűség
- személytelenség
Eladásösztönzés
Akkor jelenik meg, amikor a vevők már felkeresték a boltot, s ilyenkor próbálják befolyásolni őket döntéseikben.
Eszközei
- boltban elhelyezett plakátok, tájékoztatók, az áruk elhelyezése
- a vevő áramlás útjának kialakítása, a kirakat
- árubemutatók, kóstolók, ingyenes áruminták, ajándékok
- kereskedelmi vásár, 1-et fizet 2-t, kap, kiállítás
Pubilc relations
- nyilvánossággal való állandó kapcsolattartást jelenti
- cél a vevő megnyerése, a vállalkozás ismerté tevése, jó hírnév
Eszközei: sajtókapcsolatok, rendezvények, szponzorálás, jóléti célok támogatás.
Fontos a vállalkozásban dogozók közérzete is.
Eredményre ható tényezők
- jó légkör
- vezető
- dolgozók kapcsolatai
Vállalkozás arculatának kialakítása
- egységes kép, amely a vevőkben kialakul a vállalkozásról
- a vállalkozás arculatát befolyásolja:
- elnevezés, érintett cikkek minősége
- értékesítéshez kapcsolódó szolgáltatások