A vásárlás indítékai: azt jelenti, hogy milyen előnyöket keres, ill. vár el a termék megvásárlástól vagy a szolgáltatás igénybevetésétől.

Vásárlási szokások: vásárlás gyakorisága, tétel nagysága, vásárlási körülményekkel szembeni követelmény.

Marketingkommunikáció: Az a tevékenység, amely elősegíti "logisztikai rendszerbe rendezi" a vállalkozás árainak, szolgáltatásainak eladását, a vállalkozás kedvező megítélése.

A vállalkozás vezetőinek és alkalmazottainak tudatosan törekedniük kell arra, hogy

  • az adott áru a piacán saját részesedésük növekedjen
  • figyelmet keltsenek a vállalkozás termékei iránt
  • cselekvésre késztessék vevőiket

A marketing eszközei

  1. reklámozás
  2. eladásösztönzés
  3. PR tevékenység
  4. arculatkialakítás

Reklámozás

Logisztikai rendszerszemléletben a reklámoknak több funkciója van. Ha valamelyikről megfeledkezik a váll, a reklámozás eredményességét rontja. A piacra való betörést, a figyelemfelkeltő, tájékoztató reklám szolgálja. A piacon való megerősödéséhez, az ottmaradáshoz elengedhetetlen a folyamatos emlékeztető és megerősítő reklám.
Funkciói

  1. tájékoztató: minden reklám tájékoztat
  2. befolyásoló: nem a termék tulajdonságainak részletes ismertetése hat a vásárlókra, hanem azoknak az előnyüknek hangsúlyozása, amit a felhasználónak nyújtanak.
  3. emlékeztető: érdeklődés fenntartása, a figyelem ébren tartása, felejtés érdekében fontos
  4. megerősítő: fontos követelmény a reklámmal szemben az igazmondás, valóságnak megfelelő adatok közlése, az áru túldicsérése veszélyes.

Reklámhordozók: a reklámszünet közvetítésére alkalmazott eszközök. Pl.: plakát, szórólap, prospektus.

Fontos mindezek kiválasztásánál

  1. kinek szól a reklám
  2. milyen összeget képes reklámozásra fordítani
  3. milyen a forgalmazott termék reklámigénye
  4. hol helyezkedik el a reklámozás
  5. milyen vásárlói kört akarunk meghódítani

A reklámozás jellemzői

  1. egyirányúság
  2. tömegszerűség
  3. személytelenség

Eladásösztönzés

Akkor jelenik meg, amikor a vevők már felkeresték a boltot, s ilyenkor próbálják befolyásolni őket döntéseikben.

Eszközei

  1. boltban elhelyezett plakátok, tájékoztatók, az áruk elhelyezése
  2. a vevő áramlás útjának kialakítása, a kirakat
  3. árubemutatók, kóstolók, ingyenes áruminták, ajándékok
  4. kereskedelmi vásár, 1-et fizet 2-t, kap, kiállítás

Pubilc relations

  1. nyilvánossággal való állandó kapcsolattartást jelenti
  2. cél a vevő megnyerése, a vállalkozás ismerté tevése, jó hírnév

Eszközei: sajtókapcsolatok, rendezvények, szponzorálás, jóléti célok támogatás.
Fontos a vállalkozásban dogozók közérzete is.

Eredményre ható tényezők

  1. jó légkör
  2. vezető
  3. dolgozók kapcsolatai

Vállalkozás arculatának kialakítása

  1. egységes kép, amely a vevőkben kialakul a vállalkozásról
  2. a vállalkozás arculatát befolyásolja:
  • elnevezés, érintett cikkek minősége
  • értékesítéshez kapcsolódó szolgáltatások