A piac szereplői közötti versenyharc megköveteli a piac megismerését. A piac igényeinek, elvárásainak feltárására vonatkozó tevékenységet piackutatásnak nevezzük.

A piackutatás vonatkozhat

  • A kínálati piac kutatására
    • Ezen belül vizsgálni kell a versenytársak piaci helyzetét (befolyásolni tudják-e a piacot, kicsik-e vagy nagyok stb.)
    • Vizsgálati szempont a versenytársak kínálata (mivel vannak jelen a piacon)
    • Vizsgálni kell a versenytársak árait
    A vizsgálat módszerei
    • Különféle vásárok, bemutatók
    • Nyilvános cégbeszámolók
    • Internet sok információt biztosít
  • A keresleti piac kutatása
    • A vásárlók igényeinek megismerését célozza
    Többféle módon történhet
    • Saját piackutatás vagy piackutató cég igénybevétele
    • Írásban (kérdőív, véleménykérő lap) vagy szóban (a szóbeli megkérdezés hatékonyabb)
    • Bolton belüli vagy bolton kívüli, ami szintén lehet szóban vagy írásban, lehet termékbemutató (kóstolás és véleményezés). A bolton belüli piackutatásnál ügyelni kell arra, hogy ne akadályozza a bolt napi munkáját. Ebből a szempontból előnyösebb a bolton kívüli piackutatás.
    • Az elsődleges (közvetlen) információszerzés, és a másodlagos, amikor mások által feldolgozott adatokat használunk (KSH évkönyvei, önkormányzati ülések jegyzőkönyve pl. hol várható fejlesztés)
  • Beszerzési források felkutatása (a kereskedő számára fontos a beszerzési hely)
    • Vásárok
    • Internet
    • Különböző kiadványok
  • A piackutatás eszköze lehet a személyes információgyűjtés is. Végezhető a tevékenység megkezdése előtt és közben is (körülnézni konkrét üzletekben – legális információszerzés)