Mi a szervezeti kultúra?

  • az egyéni magatartás fő befolyásoló tényezője → az értékek
  • a szervezetek is igyekszenek kialakítani sikeres magatartásformákat (viselkedést) → jellemző a szervezetre
  • „ A boldog családok mind egyformák, a boldogtalan családok mind a maguk módján    azok.” (Tolsztoj: Anna Karenina)
  • a szervezeti kultúra lényege→ a szervezet tagjai által elfogadott, közösen értelmezett értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere („kötőanyag”)

A szervezeti kultúra kialakulásának folyamata

  • Befolyásolják:
    • Külső hatások
    • természeti környezet
    • történelmi események
    • társadalmi kulturális feltételek
  • Szervezetspecifikus tényezők
    • domináns technológia
    • a szervezet történelme (alapítók)
  • A kultúra társas tanulási folyamat eredménye

A szervezeti kultúra szintjei

  • „Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan” (A kis herceg)a kultúra nem azonos a megfigyelhető viselkedési sajátosságokkal
  • ezekből csak következtethetünk arra, hogy milyen értéket vallanak a szervezet tagjai
  • jéghegy – modell
  • a kultúra megragadható, megfigyelhető (felszíni) jellemzői
    • ceremóniák, szertartások
    • történetek, sztorik, legendák, mítoszok
    • nyelvezet, szakzsargon
    • szimbólumok, öltözködés, külső megjelenés

A nemzeti kultúrák leírása, jellemzése (Hofstede)

Négy tényező mentén

  • Hatalmi távolsági index (HTI) (hatalomgyakorlás elfogadott módja)
  • Bizonytalanságkerülési index (BKI) (a szabályokhoz való ragaszkodás)
  • Individualizmus – kollektivizmus
  • Férfias – nőies értékek (rámenősség – gondolkodás)

A nemzeti kultúrák ismeretének fontossága vezetői szempontból

  • saját nemzeti kultúra értékei
  • más kultúrák → nemzetközi kapcsolatok
  • vezetési módszerek „átvétele” esetén

Szubkultúrák

  • Domináns kultúra (szervezeti alapértékek)
  • un. „mini kultúrák” (sajátos, kiegészítő értékek)
  • un. ellenkultúrák (konfliktus, szembenállás az alapértékekkel)

Szervezeti kultúramodellek

  • mit tekintenek meghatározónak
  • Handy kultúratipológiája
  • Hatalomkultúra: pókháló
  • Szerepkultúra: görög oszlopcsarnok
  • Feladatkultúra: háló
  • Személyiségkultúra: halmaz

Quin szervezeti kultúramodellje

  • a szervezetek milyen értékek alapján törekednek a hatékonyság növelésére
  • Befelé vs. kifelé összpontosítás
  • Rugalmasság vs. szoros kontroll

Szakmakultúra – szervezeti kultúra SCHEIN

  • → az egyes szakmai csoportok a maguk sajátos értékrendjével hogyan járulnak hozzá a szervezeti hatékonyság növeléséhez
  • A „melósok” (operators)
    • vonalbeli vezetők és a végrehajtás szintjén lévő munkások → a szervezeti alaptevékenységet végzők → egymásrautaltság
  • A „műszakiak” (engineers)
    • „technológusok”, módszertanosok
    • szeretik azokat a megoldásokat, ahol nem kell emberrel foglalkozniuk
    • előnyben részesítik a rendszereket, rutinszerű megoldásokat, szabályokat
  • A „vezérek” (executives)
    • szerepük lényege: pénzügyi felelősség a tulajdonosok felé

A három szakmakultúra közötti

  • együttműködés
  • Konfliktuslehetőség

Erős – gyenge kultúra

  • a kultúra erejét magatartásbefolyásoló képessége adja
  • erős kultúra
  • a domináns kultúra azon alapvető értékei, amelyek erőteljes hatást gyakorolnak a szervezeti tagok magatartására

Miért jó az erős szervezeti kultúra?

  • kiszámítható viselkedést eredményez, rendszeres vezetői beavatkozás nélkül
  • erős elkötelezettséget, azonosulást eredményez
  • nő a szervezet megtartóképessége
  • átveheti a formális szabályok szerepét
  • kihat a felvételi eljárásra (tesztelni kell a kulturális illeszkedést)