Információtartalom vázlata

  • A kommunikáció alapfogalmai
  • A verbális kommunikáció fogalma, funkciói, eszközei
  • A szóbeli megnyilvánulás fajtái
  • A szóbeli megnyilvánulás előkészületei, lélektani háttere
  • A vita nyelvi, metanyelvi és kommunikációs jellemzői

Kommunikáció: információ és megértés átvitele egyik személytől a másikig. Információáramlás.

1. A szóbeli kommunikációs folyamatoknak 3 fő szakasza van:

  • kapcsolatfelvétel
  • kapcsolattartás (társalgás, vita, előadás)
  • kapcsolat megszakítása, lezárása

Az üzleti tárgyalás közben is előfordul, hogy a partnerek gondolatai, nézetei nem azonosak. Ilyenkor megpróbáljuk egymást meggyőzni saját álláspontunkról. Ha nem tudjuk, vége szakad a beszélgetésnek, vagy heves vita alakul ki.

2. Vita = két vagy több ember közötti szellemi küzdelem szóban vagy írásban.

  • Érvek szemben az ellenérvekkel.
  • Valamilyen álláspont eldöntése vagy véleményformálás céljából.
  • Van tárgya, szerkezete, és legalább két résztvevője eltérő állásponttal.
  • Legfontosabb az érvelés, a meggyőzés.
  • A vita a versengő magatartás jellemzője.
  • Vannak erkölcsi szabályai. Ez a vitakultúra.

Fajtái

  • kompetencia vita (a partner helyzetével kapcsolatos)
  • definíciós vita (a nézeteltérés pontos körülhatárolása)
  • tétel vita (állítás cáfolása)
  • érdemi vita (eset, ügy, nézeteltérés lezárása)
  • elvi vita (módszertani, világnézeti eltérés esetén)

A vita szakaszai

  • Konfrontációs szakasz: a véleménykülönbség felszínre kerül, a vitázók azonosítják egymást.
  • Nyitó szakasz: a vitázók szerepei és elköteleződései nyilvánossá válnak. A vitatott állítások, és ezek bizonytalanságai elhangzanak, amelyek lehetővé teszi a véleménykülönbség feloldását.
  • Érvelési szakasz: kritikai ellenvetések megtétele, ezek visszaverése vagy elfogadása.
  • Záró szakasz: Közös következtetések, következmények: egy vita záródhat egyetértéssel, kompromisszummal, (ezek közös vonása, hogy a vitatkozó felek többé-kevésbé elfogadják a másik fél álláspontját) vagy a vitában félként részt nem vevő harmadik személy (például döntőbíró, bíró) döntésével végül a véleménykülönbség fennmaradása esetén sikertelenül (eldöntetlenül).

Vita előtt gondoljuk végig

  • mit akarunk bizonyítani
  • milyen formában fogjuk bizonyítékainkat közölni
  • elég érvvel rendelkezünk-e
  • vannak-e tartalék érveink
  • hol támadhatóak az érveink, mit válaszolhat a vitapartner
  • milyen engedményeket tehetünk a vita során
  • hogyan gondolkodhat a partner a vitáról

Érveléshez szükséges

  • biztos tudás a vita tárgyáról
  • adatok, érvek
  • jegyzetekkel is készülhetünk

Vita alatt

  • állandó figyelem a partner felé
  • ne a másik ellen, hanem érvei ellen szóljunk
  • tartsuk tiszteletben a másik felet
  • érzelmeinket, indulatainkat, hangerőt, gesztusainkat kontrolláljuk
  • hallgassuk végig partnerünket, ne vágjunk a szavába
  • kölcsönösség

Vitavezető - nem vesz részt a vitában
Általános feladatai

  • Megnyitó
    • Köszöntés - Cél meghatározása - Lebonyolítás módja, időrendje - Jó tárgyalási klíma - Motiválás
  • A felszólalók figyelése
    • Sorrend – egyenlő ideje legyen érvei kifejtésére
    • Felszólalók figyelése: szabályok betartása, figyelmeztet, ha (tárgytól való elté-rés, szakzsargon, szétszórtság, tömörítés, lényegtől való eltérés, személyeske-dés).
  • Tisztességes érvelés
    • A személy v a véleménye-e az ellenfél
    • Felülvizsgált adatok, tények
    • Előnyök-hátrányok bemutatása
  • Hallgatóság figyelése
    • Tudják-e követni, értik-e
    • Fáradtság jelei
    • Reagálás, felszólalási szándék
  • Tartalmi kérdések
    • Új felvetések, javaslatok, megközelítések
    • Időszakonkénti összefoglalók: álláspontok tisztázása, érvek, adatok
  • A vita lezárása
    • Ha már nincs új érv, új infó
    • Összegzés
    • Ügyrend szerinti állásfoglalás, döntés
    • Végrehajtás felelősei, határidők
    • Esetleges újabb ülés előkészítése

Vita és vitázó viszonya
A vitában résztvevő tárgyilagos, ha:

  • állításait független vagy külső forrással alátámasztja
  • érvelése következetes, racionális, tárgyhoz kapcsolódó
  • a vitapartner állításait követi, és reagál azokra
  • lehetőséget ad az ellenérvek kifejtésére
  • elismeri a tévedés lehetőségét.

A vitában résztvevő személyeskedő, ha:

  • A vitapartnert sértően jellemzi
  • A vitapartner korábbi tevékenységei állnak érvelése középpontjában
  • A vitában résztvevő társadalmi helyzetére, előítéletre alapozza érveit, viselkedését
  • A vitapartner érvelésének akadályozására, megzavarására törekszik
  • A partnert nem tekinti egyenrangúnak

Metakommunikáció szerepe a vitában

  • a vitát kísérő érzelmi, indulati tartalom sokszor a szavakban nem mutatkozik meg, csak metakommunikatív úton a tekintetek játékában, a gesztusokban, testtartásban, hangsúlyokban
  • pl. szavakban elfogadjuk, de a testbeszéd másról árulkodik – fintor, megvető mosoly, vállrándítás
  • a vita elharapódzásának egyik oka, hogy a tárgyról a személyre tolódik át az ellentét.
  • hangsúlyok és mozdulatok alkalmasak arra, hogy a partner szavahihetőségben való kétséget, megvetést, gyanakvást vagy gyűlöletet fejezzenek ki
  • szavakban elfogadjuk a partner érvelését, de egy vállrándítással, fintorral és ajakbiggyesztéssel pont az ellenkezőjét fejezzük ki.

Munkahelyi kommunikáció, értekezlet

Szervezeten belüli kommunikáció sajátosságai   

  • Számos csatornája van ( feljegyzéstől a vállalati újságig ),
  • eltérő helyzetek teremtenek a kollegális kapcsolatok és a beosztott-vezető viszony;
  • kellemes a munkahelyi környezet,
  • ha a megbecsülés kölcsönös és kiegyensúlyozott;
  • a kapcsolatok egyik legproblematikusabb része a kölcsönös tájékoztatás,
  • a belső PR szerepe kiemelkedő ( pozitívan cselekedni és beszélni róla )céljai:
    • kedvező munkaadói kép kialakítása,
    • céghez való kötődés elősegítése,
    • munkahelyi közérzet javítása,
    • tájékoztatás ( hírlevelek, kiadványok, faliújságra kitett hónap dolgozója stb.)
    • előkészíti a munkatársakat arra, hogy külső személyekkel szemben is alkalmazzák a PR eszközeit.

Értekezlettípusok   

Eredményesen megszervezni csak feltétlenül szükséges esetekben és megfelelően előkészítve lehet, célja a közös munkavégzési megoldás, legjobb mód a többeket érintő problémák megoldására.

  • Tájékoztató: általában egy-egy szakterület vezetője megadja a munkacsoport számára a soron következő feladathoz szükséges információkat; nem cél a vita, de kérdések és eltérő álláspontok is helyet kaphatnak. és beszámoló: a projektfelelős beszámol a végzett munkáról, résztvevőknek minden információt meg kell adni ahhoz, hogy kialakíthassák saját álláspontjukat. Mindkét esetben fontos a megfelelő visszacsatolás, a résztvevők helyesen értelmezték-e az egyes részeket.
  • Eligazító értekezlet: alapvető célja a fentről lefelé irányuló tájékoztatás, visszacsatolás van. Nem rutinjellegű feladatoknál. Feladatok kiosztása, teamek létrehozása; tájékoztatás és meggyőzés.
  • Problémamegoldó, kreatív értekezlet: innovatív jellegű szakmai eszmecsere, a felkészült résztvevők nagyjából azonos súllyal és szereppel vesznek részt az értekezlet munkájában; a vezető csak irányít, hogy az értekezlet az egyes hozzászólások során az előre kitűzött cél felé haladjon. Egyik eszköze a ’’brain storming’’.
  • Döntéselőkészítő : a téma szakértői valósítják meg, több döntési változatot készítenek elő és javaslatot tesznek a döntésre jogosult személy vagy testület számára, alapos előkészületet és komoly háttéranyag összeállítását igényelnek a fontos döntések és döntéshozó értekezlet: az értekezlet tagjai jogosultak és kötelesek állás foglalni és döntést hozni. Az testület általában szavazással foglal állást. A határozatot pontosan és írásban rögzítik. Mindkét esetben a résztvevők felkészültsége és motiváltsága fontos; a két folyamat elkülönülhet de össze is tartozhat.

Értekezlet szervezése:   

  • Cél, típus és téma meghatározása (vezető hívja össze, a résztvevők felkészültek )
  • Napirend megtervezése (végleges kialakítás az értekezlet elején, pontok száma ne legyen sok)
  • Résztvevők kiválasztása ( minél kevesebb annál alaposabb )
  • Időpont és időtartam megtervezése ( villám~ - reggel, nagy~-délután)
  • Hely és környezet megtervezése ( tárgyaló, vezetői szoba )
  • Meghívás, előzetes információk eljuttatása. ( módja, milyen, 8 nappal előre szokás jelezni)
  • Értekezlethez kapcsolódó rendkívüli teendők számbavétele ( ha elmarad, időben szólni )

Lényeg: minél alaposabban előkészíteni, minél rövidebb legyen, minél kevesebb résztvevő és ne tartsunk felesleges értekezleteket.

Értekezlet lebonyolítása:   

Értekezlet vezetése:

  • alapos előkészítés, érdemi részvételhez szükséges információk megadása
  • Pontos érkezés, és pontos időben kezdés
  • Bevezetőként világosan határozza meg az értekezlet célját, menetét, tisztázza a közreműködők feladatait és kérje fel őket
  • Időbeosztás, napirendi pontok betartása
  • Saját példájával is bíztassa rövidségre a hozzászólókat, mindig kérje fel a következő felszólalót
  • Szószátyárkodás leállítása
  • Metakommunikációs jelek figyelése
  • A felszólalók mondanivalójára ne reagáljon azonnal
  • Humorérzék, türelem, kultúráltság
  • Vita közben semleges, de a vita lezárásakor határozott vélemény
  • A végére ne maradjon félreérthető helyzet vagy álláspont.

Részvétel az értekezleten:

  • Felkészültség ( 1. Lépés: szükséges információk összegyűjtése 2. Lépés: gondolatok címszavakban 3. Lépés: vázlat, szemléltetés)
  • Nyílt, egyenes, lényegretörő megfogalmazás; szándékunk informálás, meggyőzés vagy mindkettő
  • Vita: érvek és álláspontok ütköznek vagy találkoznak
  • Udvariasság, mások véleményének tisztelete, szószátyárság elkerülése
  • A tények és példák közelebb viszik a helyes megoldáshoz a hozzászólások vagy viták menetét.
  • Mondanivaló helytállósága, közlés módja, tőmondatok, hasonlatok
  • Verbális és nonverbális reakciók figyelése
  • Érthető beszéd, változatos hanglejtés
  • Aktív hallgatás, figyelem, önfegyelem
  • Álljunk ki véleményünk mellett, de ne féljünk visszavonulni sem
  • Ne ismételjük más szavait, erőteljesebb hatás érdekében álljunk fel

Részvevő típusok:

  • az ötletgyártó,
  • a hallgatag,
  • a tréfálkozó,
  • a vég nélkül beszélő,
  • a nagyokos,
  • a lehengerlő, stb.

Értekezlet utáni teendők:

  • Emlékeztető: legfontosabb tények és körülmények felsorolása, elsősorban a résztvevők számára készül, résztvevők neve, dátum, téma szerepeljen; hozzászólásokat egyenként vagy összegezve rögzíti, legfontosabb része a hozott határozatok és állásfoglalások rögzítése
  • Jegyzőkönyv: pontos, részletes, szó szerinti rögzítés; hitelesíteni szokták; gyorsírás vagy magnófelvétel alapján készül
  • Jelentés: röviden tájékoztatja az irányítást ellátó személyt, ha nem tudott részt venni az értekezleten