Információtartalom vázlata

  • Az előadás tartalmi követelményei
  • Az előadást támogató vázlat elkészítése
  • Az előadás nyelvi, nyelvhelyességi jellemzői
  • A nyilvános szereplés lélektani háttere
  • Az előadás metakommunikációs jellemzői
  • Az előadás nyelvi megformálása, megfelelő stílusa, meggyőző ereje.
  • Az előadás vázlata.

A szóbeli kommunikációs folyamatnak 3 fő szakasza

  • a kapcsolat felvétel
  • a kapcsolattartás
  • a kapcsolat megszakítása

Ahhoz, hogy sikeres legyen az előadás, végig kell gondolni, miről, milyen mélységben, kihez vagy kikhez kívánunk szólni, és hivatalos vagy közéleti szerepben tesszük.

Az előadás tartalmi követelményei

Szorítkozhat:

  • tények ismertetésére, közlésére,
  • bemutathat új eredményeket,
  • adhat egy témáról általános összefoglalót vagy
  • célja lehet a különlegességek, kuriózumok felsorolása

Másképpen kell a tényanyagot válogatni, csoportosítani akkor, ha az előadás feladata:

  • problémák felvétele
  • vitás kérdések elővezetése
  • megoldási javaslatok kidolgoztatása

Az előadást támogató vázlat elkészítése

Felkészülés az előadásra:

  • az előadás anyagának összegyűjtése
  • vázlatkészítés
  • az összegyűjtött anyag rendszerezése
  • az előadás kidolgozása
  • a szöveg megtanulása, gyakorlása

Az előadás vázlata:

  • Bevezetés: Az előadás témájának és vázlatainak ismertetése
  • Tárgyalás: A témakör kifejtése
  • Befejezés: Összefoglalás, következtetés, esetleg továbbgondolandó, megoldandó kérdések felvetése

Mit vegyünk figyelembe?

  • Mennyi idő áll rendelkezésre!
  • Kövessük a hallgatók figyelmét, értik-e azt, amiről beszélünk!
  • Hagyjunk időt az előadás utáni kérdésekre, véleményekre
  • Fordítsunk figyelmet a megjelenésre!
  • Nem verbális jeleink legyenek összhangban mondandónkkal!
  • Szemléltessünk!
  • Legalkalmasabb időpont de. 10-13ó, du. 15-17ó

Milyen szervezési feladatokat jelent egy rendszeres, heti munkamegbeszélés előkészítése?

Résztvevők:

  • a vezető és
  • a beosztott

A megbeszélés jellemzői:

  • hatékonyan zajlik,
  • a résztvevők nem beszélnek egyszerre több témáról, nem kalandoznak el,
  • a résztvevők tisztában vannak a megbeszélés céljával, napirendi pontjainak, szerepükkel
  • mindenkinek lehetősége van véleményének és javaslatainak kifejtésére, elvégzett feladatairól való tájékoztatásra, a problémák elmondására
  • a csoportbölcsesség érvényre tud jutni

A munkamegbeszélés témája lehet:

  • az előző héten elvégzett feladatok értékelése, esetleges problémák megbeszélése, a jól végzett munka elismerése
  • a napi, heti feladatok megbeszélése, ill. más, hosszabb távú programok megbeszélése
  • feladatok kiosztása

A vezető szervezői feladatai:

  • A munkamegbeszélés levezetése vezetői feladatkörbe tartozik.
  • a megbeszélés előkészítése
  • az információáramlás biztosítása
  • az előre megállapított megbeszélésre szánt idő betartása, a felesleges időtöltés megakadályozása

A munkával való elégedettség jellemzői

Szűkebb értelemben:

  • a fizetés
  • a munka fizikai körülményei
  • az előhaladás lehetőségei
  • a képességek elismerése
  • a munka megfelelő értékelése
  • a munkatársakkal való kapcsolatok stb.

Tágabb értelemben:

  • a munkával való megelégedettség megértéséhez figyelembe kell venni az életkort, egészségi állapotot, egyéni törekvéseket is.

A munkával való megelégedettséget befolyásoló tényezők:

  • a foglalkozás jellege
  • a foglalkozás szintje
  • a vezetés jellege
  • a fizetés és az előrehaladás lehetőségei
  • a jó csoportlégkör

A munkával való elégedetlenség és következményei:

  • a visszaesés a betanulás közeli szintre
  • ellensúlyozás, kompenzálás
  • konverzáció, átvitel
  • ellenzékiség
  • beletörődés
  • eltávozás

A munkával való elégedetlenség a szellemi egészség romlásával jár együtt. A „szellemi egészség” a következő összetevőkből áll:

  • oldottság
  • önbecsülés
  • az emberekben való bizalom, mások tulajdonságainak elfogadása
  • barátság
  • az élettel való általános elégedettség
  • erkölcsi tartás

A (Power Point) prezentáció elkészítése

Vezérelv:

  • Olyan prezentációs anyag elkészítése, amellyel a szóbeli előadását támogatja az előadó, ügyelve arra, hogy az sem tartalmával, sem formájával ne vonja el túlzottan a hallgatóság figyelmét, és amely prezentálható a rendelkezésre álló idő alatt.

Az előadás megtartása

  • A prezentáció menete: Az előadó szót kap. Köszönti a hallgatóságot, bemutatkozik. El-kezdi az előadás bevezetését, meggyőzi a hallgatóságot, hogy miért aktuális ezzel a témával foglalkozni, majd röviden ismerteti az előadás menetét. (Ehhez lehet készíteni egy vázlat diát.) A bevezetés után egy logikusan felépített ív mentén kell végigvezetni a hallgatóságot a munka bemutatásán.
  • Az előadónak mindig tudni kell, mit tartalmaz a következő diája és még mielőtt odaléptet-né a prezentációját, már el kell kezdeni annak tartalmát bevezetni, ráépítve az épp aktuális diára. Ezzel elejét vehetjük annak, hogy a hallgatóság a diákra kezdjen koncentrálni az előadó helyett. Nem szabad átadni a „vezetést” a prezentációs anyagnak.
  • Az előadást összefoglalással zárjuk, melynek fő pontjait címszavakban feltüntetjük a prezentáció utolsó diáján. Az írásos anyaghoz hasonlóan itt is röviden elmondjuk főbb eredményeinket, állításainkat és a témában rejlő további lehetőségeket. Az előadást ezzel a diával zárjuk, így a kérdések (discussion) alatt a hallgatóságnak van egy kapaszkodója. Ne léptessünk tehát még egyet az üres, fekete oldalra és ne lépjünk ki a vetítésből. (Felesleges „Köszönöm a figyelmet!” vagy „Vége” diát készíteni. A hallgatóság figyelmét elég szóban megköszönnünk, ez amúgy is hitelesebb.)

Az előadó és a hallgatóság közötti kapcsolatról

  • Hogyan tehető közvetlenné úgy, hogy ne legyen lekezelő?
  • Megjelenés
  • Bemutatás, bemutatkozás
  • A hallgatóság megszólítása
  • Tudom hogy kiből áll a hallgatóság?
  • Közvetlen kapcsolat, odafordulás
  • A kommunikáció célja: hogy megértsen hallgatóságunk; üzleti kommunikáció során a megértésen túl az elfogadtatás is alapvető cél
  • Fontos szignálok: a befogadó nem verbális reflexiói
  • Improvizáció, mikor, milyen mértékig?
  • Prezentációs támogatás
  • Az előadó helye, a helyváltoztatás lehetősége, térközszabályozás

Előadásra készülve

  • Tudni kell: milyen minőségben tartja
  • milyen tárgykörben
  • kiknek (összetétel, létszám)
  • mennyi idő áll rendelkezésre
  • milyen módon (írott, részben írott, improvizáló)
  • hol, milyen a helyszín
  • várhatók-e zavaró körülmények (hangfelvétel, TV, rádió, lámpák stb.)
  • Felkészülési feladatok információ gyártás
  • a mondandó összeállítása
  • felépítés, szerkezet kialakítása
  • átszerkesztés, tömörítés
  • az írásmű átalakítása: előadásra alkalmassá tétel
  • beszédvázlat
  • Jól előadni frappáns nyitás, kérdés, sztori
  • az előadás tagoltsága
  • összefoglaló befejezés
  • Zavarok technikai, a prezentációban
  • szervezési
  • a beszéd stílusa, hezitálás
  • hosszú, többszörösen összetett körmondatok, a mondandó eleje-vége legyen összhangban