Információtartalom vázlata

  • Az írásbeli kommunikáció jellemzői, eszközei; a kapcsolattartás jellemző dokumentumai
  • A köszöntést, üdvözlést stb. tartalmazó dokumentumok nyelvi, formai és tartalmi követelményei a hivatali/üzleti életben
  • Az írásbeli kapcsolattartás udvariassági szabályai
  • A köszöntést tartalmazó dokumentum szövegének megfogalmazása

Az írásbeli közlés általános jellemzői és követelményei

  • közvetett kommunikáció
  • értéke: térbeli és időbeli korlátokat lehet vele átlépni
  • Maradandó és időt biztosít a gondolatok megfogalmazására
  • Fontos az érthetőség, a gondolatok világos kifejtése
  • íráskép alapján többletinformáció

Az írásbeli kapcsolattartás iratai

  • névjegy
  • önéletrajz
  • ügyiratok
  • levél (például: megrendelő, akadályközlő, egyenlegértesítő)
  • tanulmány (gazdaságossági, megvalósíthatósági)
  • beszámoló/jelentés (ellenőrzési, tárgyalási tényállás, mérleg)
  • pályázat (ajánlatkérés, ajánlkozás termékszállításra, szolgáltatásra, állásvállalásra)
  • a jegyzőkönyv/emlékeztető (közgyűlésen, értekezleten, tárgyaláskor)
  • ügyviteli okmányok, bizonylatok (számla, pénztárbizonylat, iktatókönyv)

Üzleti levél

  • névre szóló, hangneme tárgyilagos, személytelen, a szokványok meggyorsítják az ügyintézést, nem sablonos, mutatja a cég egyéni arculatát is.
  • DE: egyes műfajok: cégismertető, termékismertető » sikert hoz az eltérő stílus és forma
  • Szempontok: papír minősége, nagysága, túl bonyolult, hibás, címzés pontos, udvarias, stílus utal a partnerrel szembeni közelebbi vagy távolabbi viszonyra.

Jegyzőkönyv, emlékeztető

  • cégen belüli megbeszélésről

Cégismertető

  • verseny fokozódása megkívánja a széleskörű ismertséget
  • Reklám: érzelmekre és értelemre egyszerre hat, nyelvi, képi ötletesség hatása

Internetes honlap

  • terjedelme nem korlátozott, folyamatosan frissíthető,
  • Tartalmaznia kell:
    • cégismertetés (cégnév, székhely, telefon, munkatársak, vállalkozási forma),
    • cég szolgáltatásai, termékei
    • első lapon legyen E-mail cím, menüsor a tartalomjegyzékkel: gyors tájékozódás és áttekinthetőség
  • Lehet még cégfejlődésről, termékválasztás teljes skálájáról
  • Honlap műfaja megengedi a gazdag kép- és hanganyagot, legyen ötletes, árassza a cég szellemiségét, filozófiáját

Álláshirdetés, önéletrajz, pályázati jelentkezés

  • álláshirdetés: csatornái: újság, televízió, rádió, Internet, szórólapok, tényszerűség: megne-vezés, elvárt iskolai végzettség és személyiségjegyek, jelentkezési feltételek, határidő. so-kat sejtető, félvezető
  • önéletrajz: 2 oldalnál ne legyen több, tények közlésére szorítkozzon. Egyre gyakoribb a kézzel írott kérése » grafológia. Modern típusú önéletrajz elemei::
  • név;
  • születési hely, idő;
  • levelezési cím;
  • isk. végzettség, szakmai képzések, alapképesítés;
  • speciális ismeretek, adottságok;
  • korábbi és jelenlegi munkahelyek felsorolása évszámokkal
  • nem szakmát érintő egyéb képesítések (jogosítvány, PC ismeretek)
  • nyelvismeret, nyelvvizsga;
  • szakmai tevékenység, elismerések, oklevelek;
  • publikációk;
  • tervek, igények

Reklamáció

  • Sérelmek, elégedetlenség kifejezésére: határozott, célirányos.
  • Felépítése:
    • szolgáltatás vagy termék típusának megnevezése
    • vásárlás időpontja, helye kifogások felsorolása
    • hiba jóvátétele módjának megjelölése
    • intézkedés kérése
    • cím, elérhetőség megadása

A levél formai kellékei:

  • a cégfelirat
  • a keltezés
  • a címzés

A levél írásos közéleti műfaj:

  • a postai utasítás
  • az irattárazási és hivatkozási adatok
  • a tárgy megjelölése
  • a megszólítás
  • a levél szövege
  • az elköszönés
  • az aláírás
  • a mellékletek

Az iratok készítésénél, fogalmazásánál a legfontosabb szempontok:

  • a közérthető, világos legyen
  • szabatosan megfogalmazott, udvarias hangvételű
  • rövid, tömör, de minden lényegesen adatok (ellenőrzött) tartalmazzon
  • címzett központú
  • pozitív kicsengésű
  • hibátlan helyesírással, gépírással készült

A hivatalos levél fajtái:

  • a magánember által küldött hivatalos levelek=pályázatok
    az üzleti élet legjellemzőbb levéltípusai=cég saját termékét reklámozza
    a reklámozást szolgáló levelek=megrendelés, számla megküldése

Egyéb iratformák:

  • emlékeztetők
  • jegyzőkönyvek: kihallgatási
  • szerződések: munka-, adásvételei
  • önéletrajz

Egyszerű iratformák:

  • bon,
  • nyugta,
  • meghatalmazás,
  • elismervény,
  • kötelezvény,
  • igazolás,
  • meghívó írt,
  • kötelezvény,
  • igazolás,
  • meghívó
  • Tartalmi és formai szempontból egyszerűek, nincsen előírt kötött alakjuk.
  • Készíthetjük:
    • önálló iratként
    • nyomtatványon
    • más iratra záradékként is ráírhatjuk

Formai követelmények:

Ha önálló iratként készítjük, akkor a papír felső, alsó és bal szélén 2,5 cm, a jobb oldalon 1 cm lapszélt hagyjunk ki. A cím írását a bal lapszéltől – 5 leütésig ritkított írással kezdjük. A szöveg tartalmi tagolását egy sor üresen hagyásával jelöljük. A keltezést a szöveg befejeztével egy sor kihagyásával a bal lapszéltől kezdve írjuk. A keltezés után 3 sor kihagyásával a levél formai kö-vetkezményeinek ismertetése szerint – gépeljük az aláírást.

Az elismervény és a nyugta

  • azt tartalmazza, hogy kitől, mit, milyen értékben, milyen céltól, mikor, milyen feltételek mellett vett át az aláíró. Egyik ügyiratról sem hiányozhat a megnevezés, a pénzösszeg számmal és betűvel, az összeg rendeltetése, az átadó-átvevő neve, adatai, a keltezés.

A kötelezvényben, adóslevélben

  • a kölcsönző fél kötelezi magát, hogy a pénzt, tárgyat a megjelölt időpontban visszaadja. Pénz esetében tanúk is kellenek.

A meghatalmazásban

  • valakit meghatalmazunk, hogy nevünkben eljárjon, vagy helyettünk pénzt vegyen fel.

A meghívó:

  • valamilyen eseményről értesít. Tartalmaznia kell: ki, mikor, hol, mire invitál. A meghívók a napirendet és a meghívás célját is tartalmazzák (6-14 nappal előbb).

Az igazolás:

  • arról tájékoztat, hogy ki, miből, milyen képesítést szerzett, hol, mikor és ez a képesítés mire jogosítja az illetőt.

Kapcsolattartás levelek:

  • Nélkülözhetetlenek a cég külső kapcsolatainak kiépítésében, fenntartásában, idegen szóval Public Relation-ében, PR-ban. A jó kapcsolathoz elengedhetetlen a jó levelezés! A kapcsolattartás levelekkel jelezzük a partnernek, hogy a kapcsolatot fontosnak tartjuk, és fenn kívánjuk tartani.
  • Ide sorolhatjuk:
    • hogyha valamit megköszönünk (meghívást)
    • gratulálunk valamihez (előléptetés)
    • sajnálatunkat fejezzük ki egy baleset
  • A köszöntést, üdvözlést stb. tartalmazó dokumentumok nyelvi, formai és tartalmi következményei a hivatali/üzleti életben:
    • Nyelvi, formai szempontból megegyezik más üzleti levelekkel. Tartalmi szem-pontból fontos, hogy
    • a levelezésben gratuláljunk, partnercégünknek, hogy megkapta „Az év vállalkozása” címet,
    • a tárgyalás részben köszönjük meg a jeles esemény alkalmából az eddigi jó üzleti együtt-működést,
    • a befejezésben fejezzük ki reményünket, hogy a továbbiakban is hatékonyan tudunk együtt dolgozni.
    • A papír minősége is sokat elárul a levél írójáról. A borítékon a címzett neve, adatai szerepelnek.

Írásbeli:

  • cégismertető,
  • pályázat,
  • üzleti terv,
  • önéletrajz,
  • jegyzőkönyv,
  • feljegyzés,
  • megbízási szerződés,
  • Az írásbeli közlés általános jellemzői és követelményei
    • közvetett kommunikáció
    • értéke: térbeli és időbeli korlátokat lehet vele átlépni.
    • maradandó és időt biztosít a gondolatok megfogalmazására
    • Fontos az érthetőség, a gondolatok világos kifejtése
    • íráskép alapján többletinformáció