A vállalkozás külső érintettjei közé tartoznak többek között az ún szállítók, amelyek lényeges, tartós, kölcsönös kapcsolatban állnak a vállalkozással, segítik annak működését, függőségi viszony alakul ki közöttük.
A piackutatás, ill. piactervezés során vizsgálni kell a potenciális- lehetséges szállítókat is, mivel a szállítók magasabb árak megszabásával csökkenthetik a vállalkozás tervezett eredményét.

A vállalkozásnak termeléshez, szolgáltatásnak nyújtásához szüksége van anyagokra, szolgáltatásokra, termelőeszközökre, melyeket a piacon vásárol meg. Célszerű több vállalkozástól árajánlatot kérni, referenciákat eddigi tevékenységükről, az esetleges versenytársak véleménye sem elhanyagolható. A Cégbírósághoz beadott éves mérlegek adatai nyilvánosak, ezen adatok is felhasználhatók.

Ahhoz, hogy a legalkalmasabb szállítót válassza ki a vállalkozás, szüksége van információra a megvásárolni kívánt termékről/szolgáltatásról, valamin a szállító vállalkozásról. A szempontok alapján értékeljük a beérkezett ajánlatokat, illetve a hozzájuk tartozó szállítókat, s kiválasztjuk a nekünk legmegfelelőbb szállítót.

Beszerzési csatorna, szállító kiválasztása

  • A beszerzési biztonság fontossága    
  • Megfelelő választékú készlet
  • Közvetlen termelői vagy közvetett kereskedői beszállítás közötti választás    

Szállító kiválasztásának kritériumai:

  • A célpiac igénye – áru továbbértékesíthetősége
  • Termék és gyártó hírneve
  • Szállító hírneve
  • Szállítás megbízhatósága és gyorsasága
  • Hazai áru vagy importtermék (együttes hatás)
  • Szezonális vásárlás esetén szezonális kedvezmény