A legelső kérdés, amelyre a vállalkozónak felelni kell, nem az üzletre, hanem a piacra vonatkozik.
Kérdések:
- mi a tervezett üzletem tárgya ( a lehetőség),
- milyen szükséglet kielégítésére vállalkozom,
- milyen réteg fogja fogyasztani a termékemet vagy szolgáltatásomat,
- mennyire fizetőképes az a réteg, ahol az üzletet megnyitom,
- milyen mértékű konkurenciával kell számolnom,
- milyen fontosabb lépéseket kell tennem a konkurencia legyőzésére, illetve arra, hogy a piac egy részét elhódítsam,
Az üzlet tervezése tehát piackutatással kezdődik, annak a piacnak a jellegzetességeivel kell tisztában jönni, amelyeken a vállalkozás működni fog.
Fel kell deríteni az alkalmas célpiacot,(olyan piaci szegmenseket, amelyre nézve megállapítható, hogy abban a fogyasztó más magatartást tanúsít, mint a piac egyéb szegmenseiben, meg kell becsülni a szóba jöhető vevők számát, azt, hogy milyen árak mellett, milyen valószínűséggel lesznek a vállalkozás vevői, mekkora lesz az értékesíthető mennyiség nagysága.
A kockázat és a hozam meghatározásában a piac nagysága és a lehetőség időtartama az elsődleges szempont. A kockázat a piacra, a versenyre, a technológiára és a bevonandó tőke nagyságára vonatkozik. A tőkenagyság alapul szolgál a hozamok, a jövedelmek számításához.
Meg kell határozni az un. jövőképet, amely nem más , mint a stratégiai sikertényezők meghatározása. A stratégiai sikertényezők fejezik ki, hogy mely területeken kell a vállalkozásnak erősnek lenni ahhoz, hogy életben maradjon és fejlődni tudjon.
A piactervezés elemzéséhez alkalmas módszer a SWOT elemzés.
A SWOT a gyenge pontok, erősségek, lehetőségek és veszélyek angol nevének kezdőbetűiből kialakított betűszó rövidítése.
Belső erősségek és gyenge pontok: pl
- tőke- pénzügyek----saját tőke vagy hitel,
- szervezet - felépítés, kapcsolat,
- munkaerő -- képesség, gyakorlat, munkakedv,
- termék - minőség, élettartam,költség,
- tudás - szaktudás, piacismeret, verseny,
Külső lehetőségek és veszélyek : pl
- piac - növekedés, hanyatlás, mozgás, divat,
- gazdaság - export, import, valutaárfolyam,
- társadalom - értékesítés, munkaerőfelvételi tapasztalatok,
- törvényhozás - fogyasztóvédelem, termékmegbízhatóság.
Természetesen állandóan figyelni és elemezni a vállalkozás környezetét, és ha szükséges a új stratégiát kell kidolgozni.