A beszerzés szerepének, az ár továbbra is egyik kulcstényező. Az ár-költségelemzések igen hasznos eredményt nyújthatnak összevetése esetén. Ehhez először is érdemes végiggondolni, h az eladó hogyan alakítja ki az árait.

Az ár kialakításánál figyelembe kell venni a következő tényezőket is:

  • Fizetési határidő:
    Meghatározott idejű és rugalmas legyen
  • Rendelés tételnagysága:
    Szükséges mennyiség rendelése-felesleges tárolás elkerülése
  • Szezonális tényezők:
    Évszakonként változó termék-kereslet
  • Termék életgörbe:
    Termék piacon tartózkodásának ideje és forgalom közötti kapcsolat

Árakat befolyásoló tényezők:

  1. ÁRNÖVELŐ TÉNYEZŐK:
    • csomagolás
    • fuvardíjak
    • raktározási és átrakási díjak
    • mérlegelési díjak
    • átvételi költségek
    • kommunikációs költségek
    • vám
    • szállítmánybiztosítás
    • egyéb költségek:
      • kárkockázat
      • finanszírozási költségek
      • járulékos fizetési költségek
      • csökkent értékű teljesítések
  2. ÁRCSÖKKENTŐ TÉNYEZŐK:
    • Rabattok:
      • Kereskedelmi árengedmény mennyiségi rabbatt:
        Nagyobb mennyiségű vásárlás esetén
      • Forgalmi rabbat:
        Bizonyos időszak alatt meghatározott mennyiségű vagy értékű vásárlás esetén kapja a vevő
      • Nagykereskedelmi rabbat:
        Viszont eladók számára nyújtott kedvezmény
    • Skontó:
      Árengedmény számára kedvezőbb fizetési megállapodás vállalására ösztönözze.
    • Éves bónusz

Termék életgörbe:

A termék értékesített mennyiségét ábrázolja a piacon való megjelenésétől a forgalomból kivonásig, az idő függvényében.

  1. Bevezetés
    • Alacsony forgalom
    • Magas fajlagos költségek
    • Nyereség még nincs
    • A vevők az innovátorok
    • Kevés versenytárs
    • A versenytársak száma növekszik
  2. Növekedés
    • Gyorsan növekvő forgalom
    • Márkahű vevők
    • A fajlagos költségek csökkennek
    • Növekvő nyereség
    • A vevők a korai többség
  3. Érettség
    • Maximális forgalom
    • Maximális nyereség
    • Alacsony költségek
    • A vevők az átlagfogyasztók
    • A versenytársak száma stabilizálódik, majd egyre csökken
  4. Hanyatlás
    • Csökkenő forgalom
    • Csökkenő nyereség
    • A vevők a lemaradók
    • Egyre kevesebb versenytárs

Árképzés módjai:

  • Költség alapú árképzés:
    Az árak meghatározása a felmerülő költségek alapján történik. Az összköltségekhez hozzátevődik egy bizonyos profitmennyiség,s ezen összeg alapján számítják ki az árat. Ilyen árképzési technika például a költség-plusz elven képzett ár (a költségekre egy meghatározott haszonkulcs szerint ráteszik a nyereséget és így képződik az ár)vagy a célprofit elven képzett ár (az ár a költségek és tervezett profit mennyiségének összegeként kerül kiszámításra)
  • Piaci tényezők alapján történő árképzés:
    Lényege, hogy a termék,vagy szolgáltatás ára a piacon határozódik meg. A főbb befolyásoló tényezők a kereslet és kínálat alakulása, a gazdasági helyzet, politikai tényezők. Az ár képződhet a vásárló számára képviselt érték alapján: a vásárló gyakorta hajlandó bizonyos szituációkban a tényleges költségeknél lényegesen magasabb összeget fizetni például egy sürgősségi esetben. Akad példa az ellenkezőjére is,egy divatja múlt ruhát korábbi árának töredékéért lehet eladni.
  • Versenyár:
    Úgy alakul ki,hogy a termék árát a hasonló termékekéhez,illetve a versenytársak árához hasonlítják. Ennek az árképzésnek elsősorban a nagyon hasonló termékek vagy szolgáltatások esetében,éles versenyhelyzetben van jelentőssége.