Információtartalom vázlata:

  • A szervezeti piacok típusai, jellemzőik
  • A szervezeti vásárlás döntési folyamata
  • A szervezeti vásárlók magatartását befolyásoló tényezők
  1. Szervezeti vásárlás:
    Azoknak a termékeknek és szolgáltatásoknak a megvételével foglalkozik, melyek a szervezet tevékenysége során szükségesek.
  2. Szervezeti vásárló:
    Olyan piaci szereplő, aki egy formális szervezet részére végez beszerzést.
  3. Szervezeti piacok típusai:
    • Felhasználói piac (ipari piac):
      Szereplői magukba foglalják a mezőgazdaságot, feldolgozóipart, szállítást, pénzügyi szférát, szolgáltatásokat. Terméket, szolgáltatást állítanak elő és értékesítenek a többi piaci szereplő számára.
    • Viszonteladói piac:
      Szereplői nagy és kiskereskedők, akiknek célja a termék megvásárlása majd továbbértékesítése
    • Kormányzati piac:
      Szereplői kormányzati szervek, helyi önkormányzatok, hivatalok, minisztériumok, akiknek vásárlási lehetőségeit az állami költségvetési keret szabályozza.
    • Nem profit-orientált szervezetek:
      Sportegyesületek, alapítványok, közhasznú társaságok, társadalmi szervek, politikai pártok, stb.
  4. Szervezeti piacok jellemzői:
    • kevesebb, nagyobb méretű vevő, mint a fogyasztói piacon
    • szervezeti vevők földrajzilag jól körülhatárolható területen találhatóak Pl.: államigazgatási szervek Budapesten
    • áruk többsége nagy, egyedi értékű termék pl.: autópálya, csatornaépítés
    • nem hatnak a keresletre az árváltozások, az eladók a fogyasztóra hárítják
    • ingadozó a kereslet
    • szoros az eladó és vevő közti kapcsolat
    • közvetlen beszerzés: termék útja lerövidül, a vevők gyakran a gyártótól vásárolnak
    • szakszerű vásárlás: eladást szakemberek bonyolítják személyes eladás formájában
    • ésszerű vásárlás: a vevőket a minőség és ár aránya, kapcsolódó szolgáltatások, fizetési feltételek érdeklik.
    • származékos kereslet: szervezeti piac termékei iránti kereslet az előállított termékek keresletétől függ.
    • szervezeti piac termékei: anyagok, beruházási javak
  5. Szervezeti vásárlók magatartását befolyásoló tényezők:
    • Racionális:
      • Ár
      • Minőség
      • Szolgáltatás színvonala
    • Emocionális:
      • Státusz
      • Kockázatvállalási készség
      • Kapcsolatok
    A befolyásoló hatások eredhetnek:
    • KÖRNYZETBŐL:
      • Gazdasági: infláció, munkanélküliség, pénzügyi források
      • Politikai
      • Jogi
      • Földrajzi
      • Technológiai
    • SZERVEZETBŐL:
      • Bizonytalanság elkerülésére való törekvés
      • Szervezetben uralkodó viszonyrendszerek
      • Vásárlási döntéshozatal módja
    • MUNKACSOPORTBÓL:
      • Beszerzési döntések meghozatalának módja
      • Beszerzési központ
    • EGYÉNI HATÁSOK:
      • Kockázatokkal szembeni beállítottság
      • Információszelektálás eltérősége
      • Egyénenként eltérő döntési kritériumrendszer
  6. Szervezeti vásárlás döntési folyamata:
    1. Felmerül valamilyen probléma, ami a beszerzést szükségessé teszi (elromlott, elavult termelősorok)
    2. Meghatározzák a szükséges eszközök jellemzőit, mennyiségét, az a részleg tesz javaslatot, ahol a probléma felmerült
    3. Beszerzési forrásokat kell keresni, beszállítókat kell feltérképezni
    4. Ajánlatot kérünk a beszállítóktól
    5. Értékeljük az ajánlatokat, fő szempontok: minőség, mennyiség, szállítási idő, ár, szállító alapján
    6. Megállapodunk a szállítóval a rendelés feltételeiben
    7. Értékeljük a teljesítést, és ellenőrizzük, hogy a termék megoldotta-e a problémát