Információtartalom vázlata:

  • Piackutatatás fogalma
  • Az információk forrásai:
    • Szekunder információk forrásai, felhasználásuk indokai
    • Primer információk jelentőségeű
  • Primer információszerzés módszerei
  • Piackutatás és statisztika kapcsolata
    • Piackutatás eredményeinek elemzésére szolgáló statisztikai mutatószámok ismerete, értelmezése
    • Táblázatok értelmezése
    • Diagramok típusai, értelmezésük

Piackutatás

Általános áttekintés egy konkrét termék piacra történő értékesítési lehetőségéről a piaci állapotra, versenyre, ügyfelekre irányul ez a kutatás.

Piackutatás folyamata

A probléma és kutatás tárgyának meghatározása, pontosítása, aprólékos kibontása

A kutatási terv elemzése.

Az adatok megszerzése, összegyűjtése

Megállapítások tétele, javaslatok, prognózis készítése.

Az információk forrásai a vállalat által összegyűjtött és feldolgozott adat és ismeret.

Az információknak 2 fajtája van:

  1. Szekunder adatok:
    Már rendelkezésre állnak valaki valamilyen más kutatás céljából már összegyűjtötte, mi csak felhasználjuk őket.
    1. Külső:
      Vállalaton kívülről pl. KSH.
    2. Belső:
      Vállalaton belül pl. statisztikák, könyvelési adatok, mérleg, egyéb kimutatás.
  2. Primer adatok:
    Még nem létező információ az adott kutatás céljából kerülnek összegzésre.

Primer információk jelentősége:

Amikor a szekunder információk nem bizonyulnak elegendőnek, a vállalat megkérdezéssel, fókuszcsoportokkal, interjúkkal, megfigyeléssel vagy kísérletezéssel szerzi meg a vállalat  számára szükséges információkat.

Primer információszerzés módszerei:

Önszámlálás (kérdőív):

Alkalmazása írásban történik. A megfigyelt egyed önmaga tölti ki a kérdőívet, azaz a feltett kérdésekre a legjobb belátása szerint válaszol.

Előnyei:

  1. nagyszámú sokaság esetén jól alkalmazható, gyors, olcsó, viszonylag szép kivitel
  2. gyorsan eljuttatható a címzetthez
  3. van idő az átgondolásra, kitöltésre
  4. őszintébb válaszadás
  5. a kérdezőbiztos nem befolyásolja a kérdezettet

Hátrányai:

  1. alacsony visszaérkezési arány (8-25 %)
  2. nem megfelelő reprezentáció
  3. tájékoztatást igénylő témaköröknél nem alkalmazható
  4. kevés kérdés tehető fel
  5. sok a hibásan kitöltött kérdőív (8-10 %)

Primer kutatás

  1. Megfigyelés
  2. kísérlet
  3. megkérdezés
    • Standard interjú (Írásbeli, Szóbeli)
    • Mélyinterjú (Egyéni, Csoportos

Megkérdezéses módszer:

Ha a feltett kérdések speciálisak, és ez befolyásolná az összeszámlálás helyességét, akkor kérdezőbiztos fogja személyesen feltenni a kérdéseket.

A leggyakrabban használt prímér információszerzési eljárás, amely önmagában is alkalmas bizonyos jelenségek felderítésére, de szerepelhet kiegészítő jelleggel ill. ellenőrzési céllal is szekunder adatokkal összehasonlítva.

A megkérdezés alapkövetelményei:

  1. a vizsgált téma alkalmas legyen a megkérdezésre
  2. pontosan, egyértelműen meg kell határozni a kérdezés célját
  3. biztosított legyen a megkérdezettek kompetenciája
  4. biztosított legyen a reprezentatív minta tagjainak szabályszerű kiválasztása
  5. megfelelően elő kell készíteni a megkérdezést (ktg. terv, időterv és felelősök meghatározása)
  6. a megkérdezés eredményei alkalmasak legyenek a feldolgozásra

Előnyei:
100 %- os kitöltés gyakorlatilag, a kérdezőbiztosok jelenlétéből adódóan. A félreértések tisztázása, a válaszok kontrolja azonnal történik, gyors.

Hátrányai:
Személyes kontaktus veszélye (a kérdezőbiztos befolyásol). A megkérdezett nem meri bevallani tájékozatlanságát, emiatt rossz választ ad. Az adatok megbízhatósága csak szúrópróbaszerűen ellenőrizhető. A kérdezőbiztosokat kérdőívenként díjazzák, ezért előfordulhatnak nem valósan kitöltött kérdőívek.

Írásbeli megkérdezés jellemzői:

  1. leggyakoribb formája a postai úton történő megkérdezés
  2. lényege: a megkérdezett a kérdezőbiztos jelenléte, segítsége, befolyása nélkül tölti ki a postai úton vagy személyesen megkapott kérdőíveket és ezt meghatározott helyre, juttatja vissza
  3. a kérdőívhez udvarias kísérőlevél is tartozik, ettől sokban függ a kérdezés sikere és a visszajuttatási arány
  4. szükséges a posta bevonásával bérmentesített válaszborítékot mellékelni
  5. megfelelő címlista esetén névre szólóan küldhető el a levél
  6. jellemző, hogy ha a piackutatásra szakosodott intézmény, küldi ki, nagyobb a visszaérkezési arány
  7. a folyóiratokban, csomagoláson elhelyezett kérdőív olcsó, de kevésbé hatékony
  8. boltokban, bemutatókon, vásárokon, kiállításokon néhány szó kíséretében átadott kérdőívek: rövid, jól megválaszolható kérdések és zavartalan hely biztosítása a kitöltésre.

A kérdőív szerkesztés szabályai:

  1. a legáltalánosabb résszel kezdünk, mert ezzel elkerülhető, hogy egy nehezen megválaszolandó kérdéssel már az elején összezavarjuk a megkérdezettet
  2. a bevezetést gondosan, udvariasan és a témához illeszkedően kell összeállítani, mert az meghatározza az interjú további menetét és befolyásolja a válaszadó elvárásait a beszélgetéssel kapcsolatban
  3. a kérdőív felépítése olyan legyen, hogy az egyik részből (témakörből) legyen egy „lágy” átvezetés a másikba.
  4. az egyes kijelentések és állítások úgy következzenek egymás után, hogy az megfeleljen a válaszadó logikájának, és könnyen értelmezhető legyen
  5. a legkényesebb részeket a kérdőív lezáró, összefoglaló részébe tegyük, amikor az ún. rapport (az interjú szituáció éppen megfelelő) leginkább biztosított

A válaszadóra vonatkozó személyes adatokat (szegmentációs ismérveket) a végén kérdezzük meg. Ezzel biztosítjuk, hogy ha a válaszadó ezek, megválaszolását elutasítja a többi adat akkor is használható

Kérdéstípusok:

  1. nyitott kérdés: a válaszadónak önállóan kell megfogalmaznia válaszait. A téma kutatásának kezdeti szakaszában érdemes használni, amikor a gondolatok feltárása, kifejtése a mélyebb összefüggések megismerése a cél.
    • Teljesen nyitott kérdés: a kérdésre semmilyen válaszlehetőség nincs megadva, a válaszadó bátran kifejtheti véleményét az adott kérdésre.
    • Részben nyitott kérdések
    • Szótársítás: asszociáció egy kifejezés, szó hallatára
    • Mondat kiegészítés: a válaszadónak egy a kérdezőbiztos által elkezdett mondatot kell befejeznie.
    • Történet kiegészítés: a mondat kiegészítéshez hasonló, de a gondolatokat előbb keretbe helyezzük, majd a válaszadó szabadon kifejtheti véleményét, gondolatait.
    • Buborékrajz: figuratív megoldás, az ábrán megjelenített figura felett egy üres buborék található, a válaszadó ide helyezi be a gondolatait úgy, mintha a rajzolt figura érzéseit, gondolatait próbálná leírni
  2. zárt kérdés: a célszemély előre megadott lehetőségek közül választ. Ez a kérdéstípus a feldolgozás menetét leegyszerűsíti.
    • Alternatív kérdés: két válaszlehetőség közül lehet választani.
    • Szelektív kérdés: 3 v. több válaszlehetőség közül lehet választani.
    • Skálakérdés: olyan szelektív kérdés, amelynél a válaszok valamilyen összefüggő fokozatrendszert alkotnak. Pl.: LIKERT skála
  3. Átvezető kérdések: igen, nem … akkor lépjen a következőre
  4. Ellenőrző kérdések: visszakérdeznek
    • emlékeztető: idén, tavaly
    • Csoportképző: célcsoport meghatározásához teszik bele)

Kísérőlevél jelentősége:

Célja: képviselje a vállalatot és a kérdező biztost
A kérdőív mellé szükséges mellékelni, ebben olyan információkat kell közölni, amit a kérdőív kitöltése során szükséges lehet. Egy udvarias kísérőlevél nagyban hozzájárul a kérdőív sikerességéhez.
Szerkesztési szabályai:

  • a kísérőlevélben fel kell tűntetni a felmérést végző szerv nevét
  • megfelelő megszólítással kell kezdődnie, és köszönettel végződnie
  • meg kell fogalmaznia a felmérés célját, a kitöltésből származó előnyöket (nyeremény, stb.)
  • meg kell határozni benne a visszaküldés módját, határidejét, a kérdőív kitöltésének módját
  • tartalmaznia kell, hogy a válaszadás önkéntes
  • fontos a dátum és a cégszerű aláírás

Kérdőíveket azzal rontanak el: túl hosszú, bonyolult, kihagyják a csoportképzést
Kísérlő levelet azzal rontanak el: kutatás célja, utasítás a kérdőívről kimarad, kérdező személy