Stratégia:
A küzdelem megtervezésének a tudománya.
A vállalat stratégiája olyan írásban rögzített koncepció, amely tartalmazza a vállalat hosszú távú terveit, céljait és ezek elérési eszközeit.
Stratégia kidolgozás oka:
- változó környezet
- az erőforrások szűkössége
Stratégia jelentősége:
- segíti a környezeti alkalmazkodást
- segíti az erőforrások elosztását
- irányt mutat a vezetésnek.
Stratégia kialakítási módjai:
- Tervező típusú: / legfejlettebb /, erős nagyvállalat készíti, ahol a piac prognosztizálható, folyamatosan tervezik a stratégiát.
- Vállalkozási típusú: az élre törő vállalatok stratégiája, keresik az új lehetőségeket, nagy lépések, nagy kockázat, helyzettől függő döntések.
- Adaptív típusú: a vállalat a pozíciótartásra törekszik, általában bonyolult környezetben kis lépésekben halad, azaz válaszol a kihívásokra.
A stratégia szintjei:
- Vállalati szintű
- Üzletági szintű / üzleti egységek, nyereségközpontok vagy profit rendszerek, divízió /, olyan elkülönült alapegység (terület vagy termék), ami a vállalatból kiszakítva képes lenne önállóan működni.
- Funkcionális egységek szintje (költség központok, cost centerek), ezek a végrehajtó egységek például: anyaggazdálkodás.
Stratégia fajtái:
- Költség vezető stratégia: alacsony árakkal próbál a piacon nagy részesedésre szert tenni
- Megkülönböztető stratégia: termékek egyedi jellemzője
- Koncentráló stratégia: fogyasztói igényekhez próbál alkalmazkodni
A tervezés szakaszai:
- Helyzetelemzés
- Stratégiai cél kitűzése
- Lehetséges megoldási utak, azaz alternatívák kidolgozása
- Döntés vagy választás, azaz a stratégia elfogadása
- A stratégia végrehatása, ellenőrzés, visszacsatolás
Stratégia kidolgozása során:
- Küldetés tisztázása: a profit célt konkretizálja, azaz milyen fogyasztói igényt akar kielégíteni a vállalat és hogyan.
- Fontos versenyhelyzet vizsgálata: cél a versenyelőny feltárása
- Vizsgálati módszer: vállalati szinten kiterjed valamennyi szereplőre (vevő, versenytárs, szállító), SWOT elemzés (Gyelv – gyengeségek, erősségek, lehetőségek, veszélyek), további módszer lehet: a csoportos döntési technikák alkalmazása, Brainstirming- ötletroham, Delphi.
- Üzletági szinten: úgynevezett portfolió elemzésen alapul.
BCG mátrix vizsgálati szempont: piaci részesedés (a versenytárshoz viszonyított részesedés), a minősítés lehet alacsony és lehet
Kérdőjelek: magas növekedés, a részesedés alacsony! Ígéretes termék, sok pénz a felemelkedéshez:
- támogatni, hogy sztár legyen
- lesüllyeszteni
- félretenni, továbbfejleszteni
Sztárok:
- magasan nő az igény „én” vagyok a piacvezető
- további támogatást kell adni.
Fejős tehenek:
- magas a részesedés, de a vonzerő csökken, kiöregedett sztárok
- tartani, amíg profitot hoz
- aratás, leszedni a hasznot
Döglött kutya:
- semmire sem jó termék
- meg kell szüntetni.
Egy normális termék mindegyiket átéli.
A módszernek azaz előnye, ami a hátránya, mert nagyon egyszerű
- GE Mekinsey mátrix: minden fontos tényezőt képes vizsgálni, ezeket a tényezőket kritikus tényezőknek nevezzük:
- belső helyzettel kapcsolatos, ez az évi versenyképességemet határozza meg.
- külső kritikus tényezők, a piaci vonzerőt határozzák meg.
A kiválasztott tényezőket 1-5-ig osztályozzuk, majd az osztályzatokat átlagoljuk, az átlag alapján értékeljük a terméket.
- alacsony: 1-2,33
- közepes: 2,34-3,67
- magas: 3,68-5
Előnye: sok tényezőt képes figyelembe venni.
Gond: rossz a tényező kiválasztása, helytelen osztályozás, tényezők súlyozása.
Mindkét módszer segíti a döntéseket, viszont a bővítéshez nem ad információt, mivel a meglévő termék struktúrával dolgozik.
A stratégiában fontos feladat a szinergia: különböző stratégiák összehangolása és így a legjobb hatást érhesse el
Nemzetközi vállalatok stratégiája:
A vállalatok erősségére épít.
- Magas technológiai színvonal: termékexportra épít
- Átlagos technológiai színvonal: a technológia egyszeri eladásából magas profit.
- Magas vezetési szint: adódó lehetőségek kihasználása
- Az erőforrások eltérő árkülönbözeténél a termelés telepítése, azaz a működő tőke export, oda viszem a terméket, ahol olcsóbb.
Stratégiai szövetségek:
a vállalatok közötti hosszú távú megegyezések
- Horizontális: az azonos piacon lévő vállalatok (versenytársak) megegyezése.
- Vertikális: az azonos termelési ill. elosztási láncban lévők szövetsége, csökken az erőforrás függőség, információáramlást segíti.
- Vegyes: 1-1 probléma megoldására jön létre, bárki tagja lehet.
A stratégia végrehajtása: A vezetés feladatai:
- Az erőforrások szétosztása
- A megfelelő szervezeti, vezetési rendszer
- A vállalati kultúra fejlesztése
- A stratégiai és az operatív vezetés közötti összhang
- Az ellenőrzés, visszacsatolás, vizsgálni kell a zavar okait.
- részterület zavar
- egész vállalatra kiterjedő zavar
- egész gazdaságra kiterjedő zavar