Piac:

a tényleges és potenciális vevők és eladók összessége, és a közöttük lévő üzleti kapcsolat.A piac szabályozó tevékenységét a kereslet, a kínálat és az ár egymásra hatásával fejti ki.

Piac típusai:

  1. Fogyasztói piac: végső felhasználásra történő vásárlás. A fogyasztók személyes és háztartási célból vásárolnak. A fogyasztási cikkek, és a kisebb, kis értékű termelőeszközök piaca. A vásárlói döntés többtényezős, befolyásolják kulturális- és társadalmi tényezők, személyes jellemzők.A vásárlói döntés folyamata: problémafelmerülés → információgyűjtés → alternatívák → döntés → kiválasztás → vásárlás → vásárlás utáni magatartás
  2. Termelői piac: a gazdálkodó szervezetek alkotják. Más termékek előállítására alkalmas termékeket, szolgáltatásokat vásárolnak.
    Jellemzői:
    a döntéseket informálódás előzi meg. Szakképzett eladók állnak szemben. A vevők száma kisebb, de nagy tételben vásárolnak. A döntéseket racionalitás jellemzi.
  3. Viszonteladók piaca: azok az egyének és szervezetek, akik a termékeket továbbértékesítésre vásárolják. Ezáltal összekapcsolják a termelőt a fogyasztóval.
    Viszonteladás típusai:
    • egy fajta termékválasztékot forgalmaz;
    • egy termékcsaládot forgalmaz;
    • néhány termékcsaládot forgalmaz;
    • legkülönbözőbb termékeket forgalmazza.
  4. Kormányzati piac: az állami költségvetési pénzből gazdálkodók vásárlói piaca. Közösségi szükségletek kielégítésére vásárolnak. Nagyösszegű legtöbbször hosszabbtávú a szervezetek hatásköre, a beszerzések bonyolítása és ellenőrzése tekintetében. Szabályozza az eljárásokat, ami lehet nyílt, meghívásos és nyilvános.

Piacok csoportosítása az eladók oldaláról:

  • Tökéletes verseny: sok vevő és sok eladó találkozik. Korlátok nélkül bárki részt vehet a piacon. Az árakat egyik fél sem tudja befolyásolni.
  • Monopolisztikus verseny: sok eladója és vevője van, de különböző termékcsoportok, különböző árak alkalmazásával vannak jelen. Jellemző a konkurencia harc, igyekeznek piaci célcsoportokat, monopol pozíciót kialakítani.
  • Oligopólium:néhány eladó van a piacon, és sok vevő. A piacra lépésnek korlátjai vannak. A cégek ellenőrizni tudják egymást. Az oligopóliumot óvatos piaci magatartás jellemzi.
  • Monopólium: az a piaci szituáció, amikor egyetlen eladó uralja a piacot, és ő határozza meg az árakat.