I. Adó ellenőrzés:

  • az adóhatóságok kiemelkedően fontos feladata, a helytelenül megállapított adók, illetve költségvetési támogatások ugyanis sértik aközteherviselés elveit
  • veszélyezteti az államháztartás alrendszereinek bevételét
  • az adózási folyamat több szakaszában is lehet jelentősége !!de nem kizárólag adóigazgatási eljárásban!!

Az adóhatóság ellenőrzés során megvizsgálja (Art 51.§):

  • a) az adókötelezettség teljesítését: adó alapjának és összegének megállapítását és bevallását
  • b) az adókötelezettség határidőben - helyes összegben való teljesítését
  • c) bejelentésre, bevallásra, bizonylati rendre, könyvvezetésre, adatszolgáltatásra, nyilvántartásra és nyilatkozattételre vonatkozó előírások megtartását
  • d) illetékkötelezettség teljesítését
  • (ez tartalmazza azt is, hogy vizsgálja az adóbevétel jogellenes megrövidítést, valamint a költségvetési támogatás jogosultatlan igénybe vételét)
  • az ellenőrzés tulajdonképen az előbbiek megelőzésére és megakadályozására rendeltetett      

1.Az ellenőrzések csoportosítása:

  • a)helye szerint:
    • hivatali helyiségében
    • helyszíni ellenőrzés )speciális esete: próbavás-próbavásárlás és leltár ellenőrzés)
  • b) terjedelme szerint:
    • adózási idősakot lezáró átfo ellenőrzés
    • célellenőrzés egyes adónemekre, vagy egyes kötelezettségekre
  • c) ellenőrzést végzők szerint:
    • APEH vagy VPOP felügyeleti ellenőrzése az elsőfokú adóhatóság felett (ez lehet szakszerűségi vagy törvényességi ellenőrzés)
    • pénzügyminiszter ellenőrzése (az adóztatás felügyeletének és irányításának ellnőrzése)
  • d) ellenőrzés tárgya szerint:
    • adó ellenőrzés
    • illeték ellenőrzés
  • e) elrendelés oka szerint:
    • kiválasztás alapján
    • törvény alapján kötelező

2. Vizsgálat:  (kiterjedése fentebb 51.§):

  • a kötelezettségek teljesítése folyamatában vagy utólag
  • áltlalános és speciális megelőzési célok vezérlik

3. Feladata:

  • a) tényállás tisztázása
    • számos esetben bizonyítási eszközök állnak rendelkezésére
    • felhasználható eszközei:
    • irat
    • szakértői vélemény
    • igazoltatás
    • próbavásárlás
    • helyszíni szemle, helyiség, gépjármű átvizsgálása, leltározás, fuvarellenőrzés, lefoglalás
    • elővezetés,
    • nyilatkozattélel kiterjesztése
    • tanuvallomás
    • más adózók adatainak felhasználása
    • becslés
  • b) adózót ellenőrzés alatt is együtműködési kötelezettség terheli, ennek megtagadása már önmagában is szankcionálható

II.Becslés: (Art 60.§):

" Becslés olyan bizonyítási módszer, amely a törvénynek megfelelő, a valóságos adó, illetve költségvetési támogatás alapját valószínüsíti."
  • ha a kiszolgáltatott adatok nem alkalmasak a valóságos adóalap és adó megállapítására
  • becslés esetén az adóhatóság bizonyítja (mindig, Palotás ellopot adóbevallásánál is), hogy ennek tv-i feltételei fennállnak, valamint, hogy
  • a becslés alapjául szolgáló adatok, tények, körülmények és alkalmazott módszerek valóban valószínüsítik az adó alapját

2. A becslés esetei:

  • a) valótlan, hiányos bevallás,- illetve nyilatkozat vagy nyilatkozattételt az adózó elmulasztotta
  • b) ÁFA megállapítását elmulasztotta
  • c) vagyonszerzési illeték alapját nem állapította meg
  • d) adó, költségvetési támogatás alapja nem állapítható meg
  • e)  jelentősnek tekinthető adat vagy tény alapján alaposan feltételezhető, hogy az adózó iratai nem alkalmasak a valós adó megállapítására
  • f) ha az adózó érdekkörén kívül eső ok miatt nem állnak bizonyítékok az adózó és az adóhatóság rendelkezésére az adó - költségvetési támogatás - megállapítására pl: Palotás ellopott és megsemmisített adóbevallásai
  • g) adózó a bejelentkezést mulasztotta el
  • a tételes bizonyítás lehetősége az adóhatóság érdekörén kívüleső okokból hiányzik, ezért elegendő az adóalap valószínűsítése
  • együttes értékelésre lehetősége van az adóhatóságnak

3. A becslés módszerei:

  • függ attól, hogy milyen adó megállapítására irányul, és milyen adatok álnak rendelkezésr                                                                                        
  • a) bevétel-kiadások egy részének ismeretében az adólap valószínűsíthető: bizonylatok, próbagyártás, adatok , nyilatkozatok beszerzésével                            
  • b) összehasonlító becslés: hasonló körülmények között, hasonló tevékenységet folytató adózók azonos időszakra eső bevételei-kiadásai alapján, ha adózó érdekkörén kivül eső okra vezethető vissza a valószínüsítés /ezesetben az adózó hitelt érdemlő adatokkal bizonyíthatja, hogy el kell térni a becslés alapján számított adóalaptól
  • c) Pminiszter évenkénti irányelveiben kötelezi az adóhatóságot, hogy hívja fel  bevallásban közölt adatok kiegészítésére azokat az adózókat, akiknak jövedelme nem éri el a mindenkori minimálbért (jövőre 19.500,-Ft), vagy a területi,- szakmai sajátosságok alapján kialakított összeghatárokat /ha az adózó forrásai pl. nem adhattak legendő fedezetet kiadásaihoz, akkor tevékenység jellege és az eset sajátos körülményei alapján becsléssel kell valószínüsíteni az adóalapot/
  • d) ha az adózó adóköteles bevételszerző tevékenységét az adóhatóságnak nem jelentette be, és nincs más mód az adóalap megállapítására, akkor 12 havi működést vélelmezve átlagadó fizetésére kötelezik az adózót
  • e) ÁFA megállapításának elmulasztásánál - ha a bizonylatok is hiányoznak - az adóhatóság: 
    1. tényleges eladási ár (ha nincs ilyen)
    2. forgalmi érték 
    3. kalkulált ár 
    4. szokásos piaci ár és az alkalmazandó adómérték alapján állapítja meg az adóalapot

4. Az adózó kötelezettsége és a garanciák:

  • a) kötelezettsége: együttműködés, ennek megtagadása már önmagában is szankcionálható
    az együttműködés tartalma: iratok rendelkezésre bocsátása
    szükséges tények, feltételek megismerésének biztosítása
    felvilágosítás adása
  • b) garanciák
    • ismételt ellenőrzés tilalma
    • ellenőrzés megbízólevélhez kötése
    • előzetes értesítés
    • ellenőrzés céljának közlése
    • különleges ellenőrzési jogosítványok előzetes határozathoz kötése
    • hatósági tanúk jelenléte
    • panaszjog (57. §)
    • jegyzőkönyv (62. §) (zárótárgyalás tartható 8 napon belül az adózó kérelmére a jegyzőkönyv felvétele után